سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

ارزش ۷۰۰ میلیون دلاری صادرات افغانستان | کاهش ۳۲ درصدی صادرات به پاکستان

به گزارش ایراف، وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید که از اول سال میلادی تا امروز روابط تجاری به ارزش پنج میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار با شماری از کشورها داشته‌اند.

به گفته عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارتخانه، نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار صادرات از افغانستان صورت گرفته که سهم صادرات به کشورهای آسیای میانه به ارزش ۵۸ میلیون دلار است.

جواد افزود که تلاش دارند میزان صادرات را در ادامه سال نیز بیش‌تر کنند.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: دادوستد افغانستان با کشورهای آسیای میانه در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۴ به‌طور عادی جریان داشت که به ارزش ۶۲۹ میلیون دلار صادرات و واردات صورت گرفته است. از این میان در حدود ۵۸ میلیون دلار صادرات و ۵۷۱ میلیون دلار هم واردات بوده است.

هم‌زمان با این، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان گفته است که بیشترین صادرات افغانستان به کشورهای جنوب آسیا است؛ اما تلاش دارند تا حجم صادرات به کشورهای آسیای میانه را نیز افزایش دهند.

خان‌جان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: ما بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار ما واردات داریم؛ اما صادرات ما بسیار ناچیز است، علت اساسی آن این است که تمام صادرات ما زراعتی است و تازه معدنی شده و صنعتی وجود ندارد.

از سوی دیگر، شماری از بازرگانان تاکید کردند که از سوی کشورهای منطقه تعرفه ترجیحی داده شود تا صادرات نیز افزایش یابد.

بازرگانان اشاره کردند که برای افزایش روابط بازرگانی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان، نیاز است تا تسهیلات در زمینه تجارت از طریق دهلیزهای هوایی و راه‌های زمینی نیز فراهم شود.

پیشنهاد:   سفیر طالبان در اسلام آباد: مهاجران قربانی شرایط سیاسی نشوند

بر اساس اطلاعات وزارت صنعت و تجارت طالبان، در سال ۱۴۰۲ خورشیدی به ارزش دو میلیارد دلار صادرات صورت گرفته که بیش‌ترین صادرات به کشورهای پاکستان، هند، امارات متحده عربی، ازبکستان، ترکیه و ایران بوده است.

با این اوصاف چندی پیش وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته که صادرات افغانستان به پاکستان در پنج ماه نخست سال میلادی در مقایسه با سال گذشته ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: «در جریان پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، تجارت بین افغانستان و پاکستان حدود ۹۳۷ میلیون دلار بوده که از این میان ۲۹۴ میلیون دلار صادرات و ۶۴۳ میلیون دلار آن ‌را واردات تشکیل می‌دهد. اکثر اقلام صادراتی ما به کشور پاکستان پنبه، زغال‌سنگ، ماش، پیاز، کشمش و تنباکو است و اکثر اقلام وارداتی هم برنج، دوا، سیمان و میوه است.»

شماری از بازرگانان گفته‌اند که در تجارت با پاکستان با مشکلاتی روبه‌رو هستند و پاکستان باید مطابق قوانین جهانی با افغانستان دادوستد داشته باشد. پاکستان و افغانستان در چند ماه اخیر دچار تنش‌های جدی در مرزها بوده‌اند و به نظر می‌رسد این موضوع بر روابط اقتصادی دو کشور تاثیر گذاشته است.

درباره ی کاهش 11 درصدی صادرات افغانستان به پاکستان بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30479

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *