جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، آستانه تایمز در گزارشی نوشته است که قرار است خط ۵۷۳ کیلومتری از شمال ترمذ تا کابل و بعد کوهات در پاکستان با هزینه ۴.۸ میلیارد دلار ساخته شود. هدف اصلی این طرح بلندپروازانه کشیدن خط ارتباطی میان آسیای میانه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق افغانستان و پاکستان است. این مسیر از منطقه‌ای در شمال‌شرقی قزاقستان آغاز می‌شود و پس از عبور از افغانستان و پاکستان، از طریق دریا به بندر جبل علی در امارات متحده عربی می‌رسد.

در این مسیر از ترمذ اوزبیکستان تا کوهات پاکستان، از طریق افغانستان، خط ریلی وجود ندارد. در بقیه این مسیر هم در آسیای میانه و هم در پاکستان خط ریلی وجود دارد. مجموع طول خط آهن از قزاقستان تا کراچی بیش از 4 هزار و ۹۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

طبق این گزارش، زمان تخمینی تحویل محموله‌های تجاری از این مسیر ۲۰ تا ۲۵ روز است.

این گزارش افزوده است که اخیراً دو محموله ۲۱ تنی حاوی کالاهای تولید محلی از منطقه ویژه اقتصادی پاولودار بارگیری شد و در این سفر آزمایشی در ظرف ۲۰ روز به بندر کراچی رسید و تا سه روز دیگر به بندر جبل علی منتقل شد.

آستانه تایمز در این گزارش به قلم محمد رفیق، بانکدار پاکستانی در قزاقستان نوشت که مقام‌های پاکستانی و قزاقستانی برای هماهنگی در این زمینه با طرف‌های ذینفع در حال گفت‌وگو هستند و همه آن‌ها تصمیم دارند که این طرح را اجرایی کنند.

حکومت‌های پاکستان و قزاقستان برای این منظور بر سر یک چهارچوب نهادی توافق کرده‌اند که دهلیز «ترانس‌-افغان» را برای افزایش تجارت انرژی، اشتغال و رشد اقتصادی گسترش دهند.

طبق گزارش آستانه تایمز، یرژان کیستافین، سفیر قزاقستان در پاکستان با مظهرعلی شاه، وزیر راه‌آهن پاکستان، در ۹ اپریل در این مورد گفت‌وگو کرد. به دنبال آن، مقام‌هایی از بلاروس، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و افغانستان در ماه می در ترمذ گرد هم‌ آمدند.

پروژه ترانس افغان، افغانستان را به کریدورهای منطقه‌ای متصل می‌کند، با اهداف اقتصادی و تجاری مهمی برای کشورهای ازبکستان، افغانستان و پاکستان طراحی شده است.

این پروژه ۷۶۰ کیلومتر طول دارد و هزینه آن حدود ۴.۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

با این حال علیرغم اهمیت اقتصادی این پروژه، مشکلات مالی، تضاد منافع و محدودیت‌های مدیریتی، تحقق آن را دشوار کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32530

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *