پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

چند ر‌وز پیش ویدیویی از سوی «کنسرسیوم ریلی افغانستان» منتشر شد که نشان می‌دهد عده‌ای در حال باز کردن سوزن ایستگاه میوتک در شرق کشور هستند تا قطار حامل کالای تجاری افغانستان، از خط خارج و دچار سانحه شود.

اداره راه آهن انتشار این ویدیو آن را «فضاسازی» خوانده و راه آهن افغانستان را به «اشغال» یک ایستگاه راه ایران متهم کرده؛ اداره راه آهن افغانستان اما این ادعا را تکذیب کرده است.

در خصوص انتشار این ویدیو و اتفاقات آن ایراف، با مصطفی رضایی، مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ایران و افغانستان به گفتگو نشسته است‌.

مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ایران و افغانستان در خصوص اتفاقات ایستگاه میوتک بیان کرد: در رسانه‌های مختلف مطرح شده که یک مجموعه‌ای از افغانستان به خطوط ریلی ایران تجاوز کرده‌اند و ایستگاهی را گرفته‌اند. ما در قدم اول چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم. یعنی صد درصد این موضوع کذب است و چنین اتفاقی نیفتاده است. مردم، راه‌آهن و نیروهای مرزی افغانستان بسیار مشتاق کریدور ریلی خواف-هرات هستند و آن را پیگیری می‌کنند.

وی در ادامه گفت: تاکنون کوچکترین موضوعی از سمت افغانستان یا مردم این کشور در دو سوی مرز برای این خط ریلی به وجود نیامده و همیشه حمایت و پشتیبانی از طرف مردم و دولت سرپرست افغانستان بوده است.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که این اتفاق در نقطه‌ای رخ داد که بر اساس مصوبات بالادستی کشور امنیت و ایمنی آن محدوده کاملاً به کنسرسیوم ریلی واگذار شده بوده و اگر سانحه‌ای رخ می‌داد کنسرسیوم ریلی باید پاسخ می‌داد. راه‌آهن در آنجا هیچ حضوری از ابتدای تشکیل نداشته، لذا مراقب‌های لازم توسط کنسرسیوم انجام شده است. یعنی اگر هر تیمی از خارج از کشور یا اجیر شده‌ بخواهد اقدام خرابکاری روی این خط انجام دهد، قطعاً توسط کنسرسیوم از نظر امنیتی اقدامات صورت می‌گیرد. اما امنیت کاملاً برقرار است و این ناامنی که در خصوص این کریدور تلقین می‌شود، توسط بدخواهان دو ملت است. کسانی که نمی‌خواهند توسعه تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان صورت گیرد و نمی‌خواهند اجازه دهند این کریدور راه بیافتد. بیشتراین موارد جوسازی رسانه‌ای است.

پیشنهاد:   اهمیت راهبردی افغانستان برای آسیای مرکزی

رضایی اشاره کرد که پرسنل کنسرسیوم بر اساس مصوبات بالادستی اعم از دستور  وزیر راه و شهرسازی و مصوبات شورای امنیت ملی تامین امنیت و توسعه این کریدور ریلی را در دست دارند و توسعه نقل و انتقالات در اولویت اول این کنسرسیوم است.

وی در خصوص اختلافات راه آهن و کنسرسیوم که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: کنسرسیوم مجموعه‌ای از بزرگترین شرکت‌های ریلی و زیرساختی جمهوری اسلامی ایران است که صد در صد ایرانی هستند و هیچ شرکت یا عضو خارجی در این کنسرسیوم وجود ندارد. بدنه راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ساختار تشکیلاتی این مجموعه قطعاً حامی این کریدور است. در راس آن مرتضی جعفری، معاون بهره‌برداری راه‌آهن حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد. قطارهای متعددی هم از این کریدور چه از ایران به افغانستان و بالعکس و چه از ترکیه به افغانستان بدون هیچ مشکل و سانحه‌ای انجام شده است.

رضایی در ادامه مطرح کرد: اینکه یک الی دو نفر در راه‌آهن براساس سلایق شخصی تمکینی از سلسله مراتب بالاتر ندارند، مشکل ایجاد کرده است. این افراد را نباید به پای راه‌آهن بگذاریم. این افراد شاید به دلیل حسادت در خصوص راه افتادن این کریدور ریلی، خیلی تمایلی به راه افتادن این کریدور ندارند. البته شاید به دلیل شناخت غلط از وضعیت امنیتی فعلی افغانستان نیز این اقدامات را انجام می‌دهند.

در نهایت مدیر کنسرسیوم ریلی گفت: کنسرسیوم ریلی برای برقراری امنیت این خط حضور دارد. پرسنل ما شبانه روز آنجا مستقر هستند، امنیت به طور کامل در افغانستان برقرار است. خبری از مواد مخدر و موضوعات امنیتی روی این کریدور ریلی نیست. دولت سرپرست افغانستان نیز حمایت و پشتیبانی کامل و نظارت برای تامین امنیت در خاک افغانستان را دارد. محموله‌هایی که که بارگیری می‌شود و از آن محور به سمت ایران می‌آید، به درستی رصد می‌شود و مشکلی ندارد.

پیشنهاد:   برای پیروزی ‎ایران بر ‎اسرائيل دعا می‌کنیم
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33058

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *