سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، یوآخیم استمپ، کمیسر امور مهاجرت دولت آلمان گفت‌وگوی مستقیم با طالبان برای اخراج بیشتر مهاجران افغان را یکی از گزینه‌های حکومت آلمان دانست.

او تاکید کرد که آلمان «علاقه جدی به بازگرداندن» مهاجران پذیرفته‌نشده افغان دارد.

یوآخیم استمپ که متعلق به حزب دموکرات آزاد در حکومت ائتلافی شولتس است، در مصاحبه‌ای با روزنامه ولتا ام زونتاگ گفت: «گفت‌وگوهای اولیه غیرالزام‌آور می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.» 

آلمان هیچ‌گونه روابط رسمی با اداره طالبان ندارد. با این حال، این کشور در ماه اگوست برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن طالبان، ۲۸ مجرم افغان را به افغانستان اخراج کرد.

شبکه الجزیره گزارش داد که اخراج این مهاجران به افغانستان با پادرمیانی قطر انجام شد.

سهیل شاهین، رئیس دفتر طالبان در قطر تایید کرد که آلمان مستقیماً با طالبان مذاکره نکرده‌ است و از حکومت آلمان خواست که به‌طور غیرمستقیم با طالبان همکاری کند. زیرا، در حال حاضر هیچ قانون مشخصی برای این نوع اخراج‌ها وجود ندارد.

به گزارش اشپیگل، فریدریش مرز، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان، بزرگترین اپوزیسیون حکومت، نیز از گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان و همچنین حکومت سوریه برای بازگرداندن شهروندان شان حمایت کرد.

کریستف هوفمان، یک نماینده پارلمان آلمان نیز به اهمیت برقراری کانال‌های دیپلماتیک با طالبان اشاره کرد و از تماس مشابه با حکومت بشار اسد در سوریه نیز حمایت کرد.

نایلز اشمید، سخنگوی سیاست خارجی کمیته پارلمانی حزب سوسیال دموکرات که شولتس نیز متعلق به این حزب است، در دفاع از تماس حکومت آلمان با طالبان گفت: «ما ناچار خواهیم بود که در موضوعاتی مانند اخراج‌ها با طالبان و  دمشق مذاکرات فنی انجام دهیم.»

این اظهارات پس از آن مطرح شده که وزارت خارجه آلمان با طالبان مکاتبه کرده ‌است.

به دنبال حمله‌ای در آلمان، فشارهای عمومی و احزاب محافظه‌کار و دست‌راستی بر حکومت آلمان برای کاهش پذیرش مهاجران افغان و اخراج مهاجران رد شده افزایش یافته‌است.

پیش از این رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که آن‌ها مجرمان اخراج شده از آلمان را آزاد کرده و از خانواده‌های‌شان پیش از آزادی، تعهدنامه‌ گرفته‌اند تا این افراد دوباره مرتکب جرم نشوند. سهیل شاهین افزود که مطمئن نیست که آیا همه ۲۸ نفر اخراجی آزاد شده‌اند یا خیر.

طالبان این افراد را پس از ورود به کابل به ساختمانی در نزدیکی فرودگاه کابل منتقل کرد. این مردان در ابتدا برای شناسایی هویت بازداشت شدند و سپس به خانواده یا بستگان شان تحویل داده شدند.

سهیل شاهین، تایید کرد که آلمان مستقیماً با طالبان مذاکره نکرده‌است و از حکومت آلمان خواست که به‌طور مستقیم با طالبان همکاری کند؛ زیرا در حال حاضر هیچ قانون مشخصی برای این نوع اخراج‌ها وجود ندارد.

گفته شده که قطر به‌عنوان میانجی بین آلمان و طالبان عمل کرده‌است؛ چرا که هنوز روابط رسمی میان برلین و حکومت طالبان وجود ندارد. 

آلمان در پایان ماه اوت سال جاری برای اولین بار در طول سه سال گذشته با یک پرواز  چارتر از لایپزیگ ۲۸ پناهجوی مجرمی را که در دادگاه‌های آلمان محکوم شده و حق اقامت در این کشور را نداشتند، اخراج کرد.

این اولین بار است که از زمان تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، آلمان اقدام به اخراج افراد به افغانستان می‌کند. 

به گفته یک سخنگوی حکومت آلمان، تمام اخراج شده‌ها مجرم بودند و برخی از آن‌ها به‌عنوان افراد خطرناک طبقه‌بندی شده‌اند. آن‌ها بین ۲۰ تا ۶۰ سال سن دارند و بسیاری از آن‌ها بین دو تا ۱۳ سال را در زندان‌های آلمان گذرانده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور آلمان گفته است این کشور «از شرکای کلیدی منطقه‌ای خود درخواست حمایت برای تسهیل اخراج‌ها کرده است». او گفت که اخراج‌های بیشتری در راه است.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان گفت: «تدابیر امنیتی ما و میکانیسم‌های حاکمیت قانون ما در حال عملی شدن است.»

وزارت خارجه آلمان گفته است که برلین با وجود اخراج این افراد به افغانستان، گامی در جهت عادی‌سازی روابط خود با حکومت طالبان برنمی‌دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «تا زمانی که شرایط عمومی به همین منوال باشد و طالبان به شیوه خود رفتار کنند، هیچ تلاشی برای عادی‌سازی روابط با طالبان صورت نخواهد گرفت».

او با اشاره به ماه‌ها مذاکره بر سر این اخراج‌ها افزود: «تماس‌هایی در سطح فنی به خصوص از طریق دفتر نمایندگی ما در دوحه وجود دارد.»

پس از وقوع برخی جرایم سنگینی که در آن مهاجران دست داشتند، آلمان موضع خود را در مورد اخراج مهاجران از این کشور شدیدتر کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34755

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *