جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، معاون نخست‌وزیر آذربایجان با معاون نخست وزیر طالبان درباره توسعه روابط تجاری دو کشور در ترمذ دیدار کرد. اخیرا هیأتی به سرپرستی ملا برادر برای شرکت در مراسم افتتاحیه «مرکز تجارت جهانی ترمذ» به ازبکستان سفر کرد.

به گفته طالبان، این مقام آذربایجانی از آمادگی‌ این کشور برای فعال‌ کردن راه لاجورد برای توسعه روابط تجاری با افغانستان و منطقه خبر داده‌است. 

براساس خبرنامه‌ دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان، در حاشیه مراسم افتتاحیه «مرکز تجارت جهانی ترمذ» در ازبکستان با نخست‌وزیر آذربایجان دیدار کرده است.

در این بیانیه آمده که آذربایجان خواهان افزایش صادرات و واردات با افغانستان و سرمایه‌گذاری روی ساخت کارخانه‌های صنعتی در افغانستان شده‌است.

همچنین، آذربایجان به استخراج معادن افغانستان ابراز علاقه کرده‌است.

از سوی دیگر فعال‌سازی راه لاجورد از محورهای کلیدی دیدار و گفت‌وگو بین مقام آذربایجان و طالبان بود.

راه لاجورد، مسیر زمینی بین افغانستان و ترکمنستان است که از بنادر تورغندی و آقینه به بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان وصل می‌شود.

توافقنامه «راه لاجورد» در سال ٢٠١٨ میان پنج کشور به امضا رسید. این مسیر، افغانستان را از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به ترکیه وصل می‌کند.

هرچند این پروژه برای افغانستان از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است، اما با چالش‌های متعددی مواجه است. در افغانستان زیرساخت‌های ترابری، از جمله جاده‌ها و خطوط ریلی، به اندازه کافی توسعه نیافته‌اند. این موضوع می‌تواند بهره‌برداری از راه لاجورد را دشوارتر کند و هزینه‌ها را افزایش دهد.

همچنین تأمین منابع مالی برای ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین نگهداری مسیر ترانزیتی، یک چالش بزرگ دیگر است. حکومت سرپرست افغانستان با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه است و نیاز به حمایت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد.

راه لاجورد به همکاری میان کشورهای مختلف نیاز دارد. هرگونه تنش سیاسی یا تغییر در روابط دیپلماتیک می‌تواند تأثیر منفی بر اجرای این پروژه داشته باشد.

همچنین این کریدور باید با سایر مسیرهای ترانزیتی در منطقه، از جمله مسیرهای پیشنهادی توسط چین و پاکستان، رقابت کند. این رقابت می‌تواند بر میزان استفاده از راه لاجورد تأثیر بگذارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34354

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *