جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، عبدالباری عمر، رییس اجرایی شرکت برق افغانستان (برشنا) در دیدار به والی هرات، اطلاعات مختصری از پروژه‌های تولید برق بادی و آفتابی در این ولایت را با نوراحمد اسلام‌جار در میان گذاشت و از  آغاز کار عملی پروژه تاپ در ولایت هرات خبر داد.

رییس اجرایی شرکت برق افغانستان افزود که با افتتاح ایستگاه تولید برق نورالجهاد و بهره‌برداری از آن ظرفیت برق هرات از ۱۱۰ کیلووات به ۲۲۰ کیلووات افزایش می‌یابد که مشکلات کمبود برق مردم و شهرک صنعتی هرات رفع خواهد شد.

از سوی دیگر والی هرات، ضمن استقبال از افتتاح پروژه‌های بزرگ از جمله تاپی و تاپ در ولایت هرات، بر حل مشکلات کمبود برق در این ولایت تاکید نمود و ابراز امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت حکومت در بخش تولید انرژی، مشکلات برق مردم و صنعتگران در این ولایت بزودی حل شود.

افغانستان به دلیل کمبود تولید داخلی برق و زیرساخت‌های ضعیف در بخش انرژی، به شدت به واردات برق از کشورهای همسایه متکی است.

این کشور حدود 80 درصد از برق مصرفی خود را از کشورهای خارجی وارد می‌کند. ایران یکی از تأمین‌کنندگان اصلی برق برای افغانستان است و سال‌هاست که بخشی از نیازهای برقی این کشور را تأمین می‌کند. 

در سال‌های اخیر، ایران سالانه حدود 100 تا 150 مگاوات برق به افغانستان صادر کرده است.

بیشتر این برق به مناطق غربی افغانستان، به ویژه ولایت هرات، انتقال می‌یابد که یکی از مراکز صنعتی و تجاری کشور محسوب می‌شود.

همچنین، تلاش‌های افغانستان برای افزایش تولید داخلی برق و توسعه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر ممکن است در آینده به کاهش وابستگی این کشور به واردات برق منجر شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35154

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *