پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ همه ساله روز ۲۷ شهریور به عنوان روز شعر و ادب پارسی با یاد سیدمحمدحسین شهریار (زاده: ۱۲۸۵ – وفات: ۱۳۶۷) گرامی داشته می‌شود.

شهریار در سرودن گونه‌های مختلف شعر مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی چیره‌دست بود.

اما بیشتر در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «خان ننه» و «حیدر بابایه سلام» «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد.

زبان فارسی یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین زبان‌های دنیا است و ادبیات فارسی با شاعران بزرگ و آثاری جاودانه‌ همواره مورد توجه ادیبان و دانشمندان دنیا بوده است.

زبان فارسی در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان از دیرباز رواج داشته و در اقصی نقاط این سرزمین‌ها شاعران بزرگی رشد و نمو داشته‌اند.

بسیاری از دانشمندان و فرهیختگان خارجی، از ادبیات فارسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع الهام‌بخش در آثار خود یاد کرده‌اند.

در این بین شاعرانی چون مولانا، حافظ، سعدی، سنایی غزنوی، بیدل دهلوی، خواجه عبدالله انصاری و نام‌های درخشان بسیاری در سال‌های زندگی‌شان با خلق آثاری ارزشمند در حوزه شعر به باروری و تأثیرگذاری زبان و ادبیات فارسی افزودند.

هرچند قرن‌ها از حیات این شاعران بزرگ می‌گذرد، اما قدرت کلام آنها و نقض ابیات‌شان یاد و نام این افراد را جاودانه کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35569

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *