شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Saturday, 7 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

چالش‌های چاپ و نشر در افغانستان؛ کتاب‌های مخالف «ارزش‌های ملی و اسلامی» جمع‌آوری می‌شوند

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گویند که برنامه‌ای را به هدف نظارت بر بازار کتاب، چاپخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های شهر کابل و ولایت‌ها روی دست گرفته‌اند تا کتاب‌هایی که با «ارزش‌های ملی و اسلامی» در تضاد باشد، جمع‌آوری کرده و زمینه را برای چاپ آثار و کتاب‌های شاعران و نویسندگانی که با این ارزش‌ها مطابقت داشته باشد، فراهم کنند.

خبیب غفران، سخنگوی این وزارت در گفت‌وگوی اختصاصی با ایراف می‌گوید که وضعیت چاپ کتاب در کشور نسبت به گذشته ۷۰ درصد بهتر شده و کمیسیون ارزیابی کتب، همواره بر چگونگی چاپ و فروش کتاب‌ها نظارت دارد.

به گفته‌ سخنگوی این وزارت، این کمیسیون وظیفه دارد تا کتاب‌ها را از لحاظ املا، انشاء، اساسات فرهنگ افغانستان، کیفیت، قیمت و همچنین معیارهای کلی نظارت کند و برای کتاب‌هایی که معیارهای فوق را دارا باشند، اجازه چاپ دهد.

در همین حال، شماری از مسئولان انتشارات و فروشندگان کتاب در کابل، با بیان اینکه حکومت باید از فعالیت‌های آنان حمایت کند، می‌افزایند که افزایش مالیات و وضعیت نامساعد اقتصادی، بازار کتاب را به شدت آسیب زده است.

محمد فرهاد، مسئول یک انتشارات در کابل می‌گوید، در بخش چاپ و نشر کتاب و آثار ارزشمند در افغانستان به دلیل بالا بودن مالیات و عدم همکاری دولت با مشکل مواجه بوده و در حال حاضر که بیش از یکصد انتشارات در کشور فعالیت دارند، اکثرشان به دلیل مالیات سنگین و وضعیت اقتصادی کشور، بیکار هستند.

فرهاد نیز از حکومت سرپرست طالبان خواست که مالیات سنگین را بر کتاب‌هایی که در بیرون از کشور چاپ و وارد بازار می‌شوند، وضع کند تا آنان مجبور شوند کتاب‌های شان را در داخل افغانستان به چاپ برسانند.

پیشنهاد:   رژه نظامی طالبان در بگرام؛ آیا نمایش قدرت، مشروعیت می‌آورد؟

چندی پیش، عبدالحق حماد، مسئول بخش کپی‌رایت در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز در نشستی در کابل گفته بود که متاسفانه نویسندگان در بخش چاپ اثرهای شان قانون “کپی‌رایت” را مراعات نمی‌کنند.

حماد در این نشست هشدار داد که حکومت طالبان نظارت جدی بر چاپ کتاب‌ها در داخل کشور دارد و کسانی که قانون “کپی‌رایت” را مراعات نکنند، با برخورد جدی و قانونی مواجه خواهند شد.

این مقام طالبان در وزارت اطلاعات و فرهنگ از نویسندگان و ناشران خواست که آثار چاپ شده شان را در این اداره ثبت کنند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در حالی از نظارت جدی بر چاپ و نشر کتاب و نیز رعایت “کپی‌رایت” خبر می‌دهد که به گفته‌ شماری از کتاب فروشان، فرهنگ مطالعه و خرید کتاب طی دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

آنان مشکلات اقتصادی، بی‌کاری و رو آوردن جوانان به اینترنت و تلفن‌های همراه‌ را از علت‌های اصلی کاهش مطالعه در این کشور، عنوان می‌کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30049

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *