شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
وزارت فرهنگ افغانستان: متعهد به توسعه همه زبان‌ها هستیم

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به مناسبت روز جهانی زبان مادری، گفت از تمام تلاش‌هایی که باعث رشد و پیشرفت زبان‌های رایج در افغانستان می‌شود، حمایت می‌کند.

به گزارش ایراف، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، امروز چهارشنبه، دوم اسفند با نشر بیانیه‌ای به‌مناسبت روز جهانی «زبان مادری» گفته است که متعهد به رشد و توسعه همه‌ زبان‌های مادری و بومی افغانستان است.

این در حالی است که ۲۱ فوریه برابر با با دوم اسفند از سوی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) به‌ عنوان روز جهانی زبان مادری نام‌گذاری شده است.

از این روز در گذشته‌ توسط فرهنگیان در کابل و برخی از ولایت‌های افغانستان به طور گسترده تجلیل می‌شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که تمام زبان‌های رایج در این کشور بدون تفکیک و امتیاز، ضمن این‌که احترام شوند، باید رشد و توسعه یابند.

به‌گفته‌ این وزارت، در حال حاضر بیش از ۳۰ زبان بومی و مادری در کشور وجود دارند و رواج دارند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تأکید کرده است که به‌عنوان یک نهاد مسئول، متعهد به حفظ تنوع و بهبود همه‌ زبان‌های بومی و مادری است.

پیش از این انتشار برخی دستورات و تصمیمات و اقدامات حکومت سرپرست افغانستان علیه زبان فارسی به شدت واکنشی برانگیز شده بود؛ اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در سفر به ایران، فارسی ستیزی را مردود دانست، فارسی را در کنار پشتو یکی از دو «زبان رسمی» افغانستان عنوان کرد و موارد ذکرشده را به «افراد مغرض» نسبت داد.

پیشهاد می شود:نگاهی به جایگاه و وضعیت زبان و ادبیات فارسی در افغانستان 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=6791

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها