نقش زبان فارسی در توسعه تجارت و اقتصاد کشورهای حوزه نوروز- ایراف

استفاده از زبان فارسی در تبلیغات تجاری و ارتباطات تجاری می‌تواند به توسعه اقتصادی کشورهای حوزه تمدنی نوروز کمک کند و بازارهای جدیدی را برای آنها باز کند.

«رشیده محمدی» شاعر اهل افغانستان و مقیم فنلاند در گفت‌وگو با «ایراف» به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی با گرامی‌داشت این روز، به نقش زبان فارسی در نگاهداشت حوزه تمدن نوروز اشاره کرد و گفت: زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی و فرهنگی حوزه تمدنی نوروز، نقش مهمی در تقویت و پیشرفت این کشورها دارد. مثلاً زبان فارسی به عنوان زبان مشترکی که در کشورهای حوزه تمدنی نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به واحدسازی فرهنگی و ارتباط بین مردم این کشورها کمک می‌کند. همچنین زبان فارسی به عنوان وسیله‌ای برای تبادل ادبیات، شعر، موسیقی، و هنرهای دیگر بین کشورهای حوزه تمدنی نوروز، به تبادل فرهنگی و هنری بین آنها کمک می‌کند.

وی افزود: استفاده از زبان فارسی در تبلیغات تجاری و ارتباطات تجاری می‌تواند به توسعه اقتصادی کشورهای حوزه تمدنی نوروز کمک کند و بازارهای جدیدی را برای آنها باز کند. به علاوه زبان فارسی به عنوان بخشی از تمدن فارسی و ایرانی، به ترویج فرهنگ و تمدن فارسی و ایرانی در کشورهای حوزه تمدنی نوروز کمک می‌کند و ارتباطات فرهنگی بین این کشورها را تقویت می‌کند. با توجه به این نقش‌ها، زبان فارسی به عنوان یک عامل واحد و مشترک، توسعه و پیشرفت کشورهای حوزه تمدنی نوروز را ایجاد کرده و ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین آنها را گسترش می‌دهد.

محمدی با اشاره به تاریخ همگرایی کشورهای حوزه زبان فارسی تصریح کرد: انسجام و همگرایی فرهنگی میان کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی تاریخی پربار و ریشه‌دار دارد که بر اساس اشتراکات فرهنگی، زبانی، تاریخی، و ادبی ایجاد شده است. ایران و کشورهای حوزه تمدنی فارسی‌زبان اشتراکات فرهنگ پایداری داشته‌اند که تاثیرات عمیقی بر هویت و فرهنگ این کشورها داشته است.

به گفته وی، تبادلات فرهنگی و ادبی بین کشورهای این منطقه، از دوران باستان تا به امروز، به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد انسجام و همگرایی میان این جوامع مطرح بوده است. همچنین آثار ادبی از جمله شاهنامه، اشعار حافظ، سعدی، و دیگر شاعران و نویسندگان بر ادبیات و فرهنگ این کشورها تأثیرات عمیقی داشته و همگرایی فرهنگی را تقویت کرده است.

محمدی درباره ضرورت و لزوم این همگرایی یادآور شد: به منظور تقویت انسجام و همگرایی فرهنگی میان کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی، می‌توان اقداماتی را انجام داد: مثلاً برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی بین کشورهای این منطقه که می‌تواند به تقویت این تبادلات و همگرایی فرهنگی کمک کند. همچنین ترویج زبان فارسی و ادبیات فارسی به عنوان زبان و فرهنگ مشترک بین این کشورها می‌تواند انسجام و همگرایی فرهنگی را تقویت کند. افزایش همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی بین کشورهای این منطقه می‌تواند به تقویت انسجام و همگرایی فرهنگی کمک کند و ارتباطات بین مردم را تقویت کند.

از او در مورد نقش افغانستان در این همگرایی از گذشته تا کنون پرسیدیم و این‌که جایگاه و نقش افغانستان را چگونه پیش‌بینی می‌کند. محمدی در پاسخ گفت: افغانستان تاریخی غنی در تمدن فارسی دارد که در طول قرن‌ها نقش بسزایی در توسعه و حفظ آن ایفا کرده است. در گذشته، افغانستان به عنوان بخشی از تمدن فارسی با اشتراکات فرهنگی، زبانی، ادبی و تاریخی، به توسعه و پرورش ادبیات فارسی و هنرهای آن کمک کرده است.  افغانستان بنیانگذاران و اهالی بزرگی را در زمینه ادبیات فارسی داشته که آثارشان تا امروز به عنوان گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی شناخته می‌شوند. مثنوی مولوی، از آثار برجسته ادبیات فارسی است که در توسط محمد جلال‌الدین بلخی سروده شده است. همچنین افغانستان تا اواخر قرن بیستم مرکزی برای ترویج هنرهای فارسی بوده است، از جمله نقاشی، معماری، موسیقی و شعر.

وی افزود: در آینده، نقش افغانستان در تمدن فارسی بستگی به عوامل مختلفی از جمله وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور خواهد داشت. با توجه به اینکه فرهنگ و تمدن یک کشور نتیجه تأثیرات گسترده‌ای است، پیش‌بینی دقیق وضعیت آینده افغانستان در تمدن فارسی به‌طور کامل ممکن نیست. با این حال، حفظ و ترویج میراث فرهنگی و ادبی افغانستان و ایجاد بسترهای مطلوب برای توسعه ادبیات و هنرهای فارسی می‌تواند نقش مهمی در حفظ و ارتقاء تمدن فارسی در این کشور داشته باشد.

به گزارش ایراف؛ شرکت در محافل ادبی در اروپا و نیز تدریس زبان و ادبیات فارسی به فارس‌زبانان و علاقه‌مندان به زبان فارسی در این قاره از جمله فعالیت‌های رشیده محمدی در فنلاند است.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها