جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ نخست وزیر طالبان خواستار تحقیقات بیشتر درباره جلال‌الدین محمد بلخی در افغانستان شد.

محمد حسن آخوند از مولانای بلخ به عنوان ‘ستاره درخشان فرهنگ و تمدن’ توصیف کرد.

او این اظهارات را روز چهارشنبه در یک سیمینار که آکادمی علوم افغانستان درباره نقش این شاعر بزرگ فارسی در ترویج ادب و فرهنگ اسلامی برگزار کرده است، بیان کرد.

طالبان این کنفرانس را در حالی برگزار می‌کنند که در آذرماه ۱۴۰۲ افراد این گروه نگاره او را در چهارراه الکوزی در مزار شریف تخریب کردند.

محمد حسن آخوند،‌ در بیانیه‌ای برای این کنفرانس مولانا را از «مشاهیر، علما و شخصیت‌های روحانی نامدار» افغانستان توصیف کرده که «خدمات قابل قدر» را به ادب و فرهنگ اسلامی و جهان انجام داده است.

نخست وزیر طالبان افزود که «تالیفات و افکار علمی» مولانا نه تنها در افغانستان، بلکه برای بیشتر جهانیان آشنا است.

او افزود: «کتاب مشهور مولانا (مثنوی معنوی) که مجموعه هزاران بیت می‌باشد، از شاهکارهای ادبی و عرفانی به سطح بین‌المللی شمرده می‌شود.»

این مقام ارشد طالبان گفت که شناسایی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت مولانا نیازمند تحقیق بیشتر است.

او از محققان خواسته است «تا بیشتر به ابعاد مختلف شخصیت مولانا و نقش او در ارتقای رشد ادب و فرهنگ اسلامی روشنی بیندازند تا نسل‌های آینده این روحانی نامدار و شخصیت عرفانی کشور شان را بیشتر بشناسند».

این نخستین بار است که طالبان در سطح عالی از یک شاعر و ادیب زبان فارسی تجلیل می‌کنند.

این درحالی است که در طول سه سال گذشته و پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان این گروه سیاست‌های فارسی ستیزانه خود را ادامه دادند.

پیشنهاد:   محدودیت بر کتاب‌های چاپ ایران در افغانستان بی‌معنی است؛ تفاوتی میان فارسی و پشتو وجود ندارد

برای مثال در شهرهای مزار‌ شریف و هرات آنها نام دانشگاه‌ها را از دانشگاه به پوهنتون تغییر دادند و این یعنی در زادگاه مولانا دانشگاه که کلمه‌ای فارسی است بیگانه تلقی شده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان سال ۱۴۰۲ در یک نشست خبری در تهران گفته بود: اگر تابلوهایی که به زبان فارسی هستند پایین کشیده شوند، کار اشخاص مغرض است و با اهداف شخصی صورت گرفته اما سیاست طالبان این نیست. زبان فارسی و پشتو هردو زبان رسمی افغانستان هستند و هیچ نوع تبعیضی علیه زبان فارسی در افغانستان وجود ندارد‌.

اظهارات نخست وزیر طالبان درباره زبان فارسی امیدواری درباره تغییر رویه طالبان در مواجهه با این زبان را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33926

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *