پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

خیرخواه: به تلاش برای پیشرفت فرهنگ و تقویت زبان‌های ملی ادامه می‌دهیم

به گزارش ایراف؛ خیرخواه ادعا کرده است که در نیم قرن گذشته به دلیل عدم کنترل منطقه‌ای دولت مرکزی، میراث فرهنگی و تاریخی آسیب دیده و گردشگری توسعه نیافته است.

خیرالله خیرخواه گفت: طالبان مشارکت خود را در چنین رویدادهایی مثبت می‌دانند و این متضمن توسعه دیپلماسی فرهنگی است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید که افغانستان از نظر روابط و تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه آسیب‌های زیادی دیده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، امروز یکشنبه (25 شهریور) در اعلامیه‌ای گفت که خیرخواه سرپرست این وزارت در نشست اتحاد فرهنگ‌ها در شهر سن‌پترزبورگ روسیه سخنرانی کرده است.

این مقام طالبان گفته که در پنج دهه جنگ افغانستان از نظر روابط و تعاملات فرهنگی با جهان و منطقه آسیب‌های زیادی دیده است؛ زیرا در پنج دهه گذشته افغانستان از چنان اقتدار مرکزی برخوردار نبوده‌ است که بر تمامیت ارضی افغانستان حاکم باشند، به همین دلیل در این دوره میراث‌ فرهنگی و مناطق باستانی افغانستان به وضوح آسیب دیده و جاذبه‌های سیاحتی کشور دست نخورده باقی مانده‌ است.

او گفته که پس از روی کار آمدن طالبان، توجه جدی به احیا، ثبات و امنیت میراث‌ فرهنگی و اماکن تاریخی صورت گرفته ‌است.

او همچنین ادعا کرده که از قاچاق و حفریات غیرقانونی به طور کامل جلوگیری و صدها مناطق تاریخی و باستانی احیا شده و فرصت‌های قابل توجهی برای ورود گردشگران از سراسر جهان و منطقه برای سیاحت فراهم شده است.

به گزارش منابع، تاکنون طالبان برای مرمت دو اثر تاریخی آرامگاه ناصر خسرو در بدخشان و نیز منار جام در غور اقداماتی را انجام داده‌اند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان همچنین در اطلاعیه‌های قبلی‌اش گفته بود که خیرالله خیرخواه؛ سرپرست این وزارت در حاشیه نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» با آزادبیگ اوف؛ وزیر فرهنگ ازبکستان دیدار کرده است.

به گفته طالبان، او در این دیدار با اشاره به مشترکات دو کشور در زمینه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، بر گسترش صنعت گردشگری میان افغانستان و ازبکستان تأکید کرده است.

در همین حال، وزیر فرهنگ ازبکستان نیز با یادآوری از نقش صنعت گردشگری در تقویت روابط دو کشور گفته، در حال حاضر بهترین فرصت برای گسترش روابط فرهنگی افغانستان و ازبکستان فراهم است.

این در حالی است که طی دو سال گذشته نمایشگاه‌های متعدد کالاهای تجاری کشور ازبکستان در افغانستان برگزار شده است و ازبکستان نیز همانند چند کشور دیگر روابط نزدیکی با طالبان داشته است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35352

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *