جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به خبرنگاران گفت: یک تیم فنی متشکل از چندین وزارت به رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ تعیین شده است تا یک برنامه دائمی برای استحکام منار جام ترتیب داده شود.

وی افزود که سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی به ویژه یونسکو باید مسئولیت خود را در قبال استحکام اساسی منار باستانی جام انجام دهند.

در سال ۱۴۰۱ به ابتکار وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و سازمان یونسکو کار بازسازی این منار آغاز شد و بعد از ۷ ماه در سال ۱۴۰۲ به پایان رسید.

عتیق‌الله عزیزی، معاون فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان قبلا طی دیداری با براندن کاسار، رییس سازمان فرهنگی یونسکو و کارشناسان این سازمان، از یونسکو خواسته بود که در قسمت ترمیم موزه ملی و اماکن تاریخی و باستانی همکاری کند.

معاون فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در این دیدار بیان کرده بود که پس از تسلط طالبان، از قاچاق آثار تاریخی کشور جلوگیری کرده است.

منار جام در مناطق کوهستانی ولایت غور در ۶۲ کیلومتری منطقه «شهرک» در روستایی موسوم به «جام» قرار دارد؛ محلی که رودخانه جام از جنوب به شمال به رودخانه خروشان «هریرود» جریان دارد.

این منار که در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده و ۶۲ متر ارتفاع دارد در سال ۲۰۰۲ توسط مرکز حفظ میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد.

همچنین، پژوهشگران دانشگاه شیکاگو ۱۶۲ محوطه‌ باستان‌شناسی در افغانستان را شناسایی کردند که از سال ۲۰۱۸ به این سو به طور کامل با بولدوزر ویران و غارت شده‌اند.

شبکه‌ تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی اعلام کرده بود دانشگاه شیکاگو در زمینه‌ غارت آثار باستانی در افغانستان زنگ خطر را به صدا در آورده؛ زیرا در سال‌های اخیر این پدیده روند نگران‌کننده‌تری را به خود گرفته‌است.

در گزارش این پژوهشگران آمده: «ما شکل جدیدی از غارت را شناسایی کرده‌ایم به گونه‌ای که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، از قبل از به قدرت رسیدن طالبان و حتی در رژیم جدید تا به امروز، برای حفاری ۱۶۲ مکان باستان‌شناسی از بولدوزر کار گرفته شده‌است.»

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34796

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *