شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
فاطمه اشرافی- روایت بانوی ایرانی از سفر به افغانستان-ایراف

فاطمه اشرافی، رئیس انجمن حامی ایران از تجربه سفر نوروزی خود به افغانستان می گوید.

به گزارش ایراف، خانم اشرافی که نخستین سفر خود را به افغانستان پس از کنترل قدرت به دست طالبان در سال 2021 داشته در نکاتی جالب و قابل توجه از دیده های خود به این کشور در موضوعات مختلف می گوید.

امنیت که به معمایی لاینحل طی چهار دهه در افغانستان مبدل شده بود در روایت خانم اشرفی حل شده آمده است. چنانچه که در این مورد می گوید که وضعیت امنیت در شهر نسبت به دوران جمهوریت بسیار بالاتر رفته و این امر را در گفتگو با مردم محلی نیز مشخص است چراکه آنها در صحبت هایشان  در این مورد رضایت نشان داده اند.

از طرف دیگر، در مناطق شیعه نشین نیز امنیت حاکم است طالبان برای برگزاری مراسم های مذهبی و سنتی از بزرگان و شورای علمای شیعه مشورت می گیرند.

مسئله زنان نیز از نکات قابل توجه روایت خانم اشرافی از سفر به افغانستان است. این گزارش در این مورد می گوید که زنان بدون سخت گیری برای پوشش در محلات مختلف به راحتی رفت و آمد می کنند. این درحالی است که حضور زنان در بخش های دولتی محدودیت فراوان دارند. تمام کارمندان زن از پست های خود کنار گذاشته شده(هرچند در برخی از دستگاهها حقوق ماهیانه زنان کارمند خانه نشین برقرار است) و حتی پذیرش ارباب رجوع زن هم با مشکلاتی رو به روست. اما باید گفت که برخورد حکومت سرپرست با زنان محترمانه که مورد تایید بانوان محلی و فعالین مدنی هم است.

همچنین این گزارش می افزاید که حضور زنان در مناطق شیعه نشین با آزادی های بیشتری روبه روست.

در بخش دیگری از این گزارش به مسئله اقتصاد نیز پرداخته شده است. اشرافی در این مورد می گوید« بیکاری و مشکلات معیشتی جدی ترین مشکل مردم است که با رویکرد حکومت سرپرست نسبت به خانه نشینی زنان، افزایش مهاجرت های سرمایه های اجتماعی و اقتصادی تشدید شده است و همین مساله موجب افزایش علایق برای مهاجرت از افغانستان شده است.

این درحالی است که برخی جریانات داخل افغانستان و بیرون از افغانستان درصدند تا با ناامن جلوه دادن افغانستان، مهاجرت خود را موجه جلوه دهند در حالی که حداقل امروز مشکل ناامنی در افغانستان به گونه ای که جان مردم را به خطر بیاندازد نیست».

توجه به شیعیان و فارسی زبانان ره آورد سفر به افغانستان

این روایت از سوی اشرافی توصیه هایی را نیز به همراه دارد. چنانچه که رئیس انجمن حامی در این مورد اتخاذ طرح های بازگشت خانواری و بازگشت سرمایه های انسانی استراتژیک را لازم دانست.

« براساس شرایط موجود و امنیت حاکم باید طرح های بازگشت خانواری به اجرا دربیاید. طالبان باید با واقعیت های روزمره و انبوه نیازهای مردم رو به رو شود تا از مواضع سختگیرانه خودش بخصوص در بخش زنان و آموزش دختران کوتاه بیایند».

همچنین گشایش های ملموسی برای شیعیان ایجاد شده است که قول برقراری در آینده ای نزدیک داده شده که در صورت تحقق قطعا زمینه بازگشت شیعیان به عنوان سرمایه های انسانی استراتژیک فراهم نماید و به جای اجرای سیاست های مقطعی و ناپایدار برای ادغام اجتماعی مهاجرین در ایران باید به تقویت کمی و کیفی شیعیان و فارسی زبانان در داخل افغانستان پرداخت.

این گزارش می افزاید در این مسیر باید به نقش قدرتمند تاجیک ها و هزاره ها توجه داشت. چراکه این گروه ها در سطوح سیاستگذاری های خرد و کلان بخصوص جوامع دانشگاهی و روشنفکری ایران نفوذ موثری دارند.

باید سیاست های مهاجرتی ما به سمت هدایت بیشتر شیعیان و فارسی زبانان برای بازگشت به افغانستان پیش برود تا هرچه بیشتر این سرمایه های انسانی استراتژیک در داخل افغانستان هم در کمیت و هم در کیفیت تقویت شوند.

این گزارش  به از سرگیری فعالیت مجدد فعالیت نهادهای مدنی و بازگشت دوباره نهادهای بین المللی علی رغم پرداخت مالبغ زیاد جهت دریافت مجوز و نگرانی هایی از وجود فساد در سطوح میانی برخی از دستگاه های دولتی  نیز اشاره کرده است.

پیشنهاد می شود: ۷ گردشگر اسلواکی به ولایت هرات سفر کردند

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14702

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها