جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، صدها هزار زائر اربعین حسینی از افغانستان و ایران به عراق سفر کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران تمهیدات و تسهیلات لازم را برای سفر زائرین اتباع افغانستانی داخل و خارج ایران که از کشورمان می‌گذرند، در نظر گرفته است.

از سوی دیگر، تاکنون طبق اطلاعات رسیده به ایراف ۶هزار زائر افغانستانی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون وارد ایران شده‌اند.

همچنین براساس گزارش‌ها این زائران پس از ورود به ایران با استفاده از اتوبوس‌های افغانستانی به طور مستقیم رهسپار مرز چذابه در استان خوزستان می‌شوند.

ایراف برای بررسی شرایط ورود اتباع افغانستانی از مرز ایران به عراق با سردار غلامرضا رضاییان، رئیس سازمان اطلاعات فراجا گفت‌وگو کرده است.

سردار رضاییان در خصوص سفر اتباع افغانستانی گفت: اتباعی که به سفر اربعین از طریق ایران می‌ر‌وند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ اولین گروه کسانی هستند که کشور ما را به عنوان راه ترانزیتی در نظر می‌گیرند، یعنی از پاکستان یا افغانستان می‌آیند و ویزای دوبار ورود از ایران و ویزای کشور عراق را می‌گیرند از کشور ما می‌گذرند.

وی در ادامه توضیح داد: دسته دوم افغانستانی‌های مقیم کشورمان هستند که با هماهنگی وزیر محترم کشور عراق قرار بر این است که با صدور سند خادم به عنوان یک سند مسافرتی، بتوانند عازم سفر اربعین شوند.

رضاییان در خصوص آمار اتباعی که عازم سفر اربعین هستند، گفت: تعداد افراد وارد شده از گروه اول را وزارت‌ امور خارجه می‌داند، در رابطه با گروه دوم هم دفاتر کفالت اتباع خارجی وزارت کشور می‌توانند آمار دقیق دهند. 

رئیس سازمان اطلاعات فراجا در مورد زمان سفر اتباع به عراق اظهار داشت: البته باید بگوییم که سفر زائرین اتباع از دو روز آینده بیشتر شده است. ما به دنبال توافقی با دولت محترم عراق هستیم تا اتباع خارجی بتوانند تا ۳۰ صفر به کشور عراق مسافرت کنند. در حال تلاش برای تحقق این موضوع هستیم، البته هنوز این توافق صورت نگرفته است.

پیشنهاد:   محدودیت‌ مراسم عزاداری محرم در سه منطقه کابل؛ علمای شیعه با رسانه‌ها صحبت نکنند

رضاییان در ادامه تصریح کرد: البته اینجا باید بگویم خدماتی که به گروه دوم ارائه می‌شود، فقط در صورت مجاز بودن اقامت آنها است. به گروهی که غیرمجاز در کشور ما حضور دارند خدماتی ارائه نمی‌شود و به صورت قانونی باید دستگیر شوند و از کشور خارج شوند.

وی اشاره کرد: اتباع مقیم هم اگر گذرنامه خانواری یا کارت آمایش یا برگه سرشماری دارند می‌توانند به دفاتر کفالت مراجعه و درخواست سند خادم کنند و فراجا هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن سند خادم را برای آنها صادر خواهد کرد.

رضاییان در مورد ورود زائرین اتباع که از سفر اربعین بازمی‌گردند، گفت: اتباع در ورود به کشور از همه مرزها از جمله خسروی، مهران، شلمچه، چذابه و حتی مرز دریایی شلمچه می‌توانند، بازگردند. هیچ منعی وجود ندارد.

ورود اتباع خارجی به کشور از همه مرزها، مجاز است؛ ولی افرادی که ترانزیتی وارد ایران شده اند، فقط از مرز چذابه می‌توانند وارد عراق شوند و کسانی که دارای دفترچه خادم هستند از مرز چذابه و شلمچه می‌توانند به سفر اربعین بروند.

در نهایت رئیس سازمان اطلاعات فراجا بیان کرد: در زمان بازگشت از کشور عراق موکب‌ها هستند و وزارت راه هم تمهیداتی از جمله اتوبوس و وسایل نقلیه مناسب دیده است. اتباع مجاز هستند که از تمام امکانات رفت و آمدی داخل ایران استفاده کنند. در کشور ما مهمان هستند و می‌توانند از همه امکانات نظام جمهوری اسلامی ایران مانند یک شهروند ایرانی استفاده کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33489

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *