دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، محتسبان‌ و امامان مساجد از مرکز و شهرستان‌های غزنی برای سه روز در ساختمان مرکز فرهنگ اسلامی این ولایت گردهم آمده و برای اجرای بهتر قوانین امر به معروف و نهی از منکر صحبت کردند.

به گزارش منابع محلی امروز جمعه در تمامی مسجدهای این ولایت قانون امر به معروف و نهی از منکر برای مردم تشریح می‌شود.

قوانین امر به معروف و نهی از منکر در ۱ مقدمه، ۴ فصل و ۳۵ ماده تدوین شده که هرچند نام «قانون» را بر خود دارد در واقع دستورالعملی است که از سوی هبت‌الله آخوندزاده تهیه شده و با عنوان «فرمان عالی‌قدر امیرالمومنین» انتشار یافته است.

بخش مهمی از این قانون درخصوص پوشش و سبک زندگی زنان است. برای مثال پنهان کردن صورت زنان از بیم فتنه ضروری است و شنیده شدن صدای بلند زنان نیز عورت محسوب شده است.

در این قانون هم‌چنان انتقال زنان عاقل و بالغ بدون همراهی محرم شرعی توسط رانندگان نیز منع شده است.

تجلیل از جشن نوروز، پخش موسیقی، تهیه و تماشای عکس و فیلم اشیای بدون روح در کامپیوتر، تراشیدن ریش و برخی دیگر از ممنوعیت‌هایی هستند که «محتسبان امر به معروف» بر آنها نظارت می‌کنند.

گفته شده در صورت تخلف افراد مجازات‌های درجه‌بندی شده‌ای از اخطارهای شفاهی گرفته تا تهدیدها، جریمه‌ها و بازداشت‌های بعضا طولانی برای متخلفان تعیین شده است.

در بیانیه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آمده است: «ما از سازمان‌های بین‌المللی، کشورها و افرادی که نسبت به این قانون انتقاد دارند، می‌خواهیم به ارزش‌های دینی مسلمانان احترام بگذارند و از این گونه انتقادات و اظهارات توهین‌آمیز در قبال ارزش‌ها و مقدسات اسلامی خودداری کنند.»

به گفته حامیان حقوق بشر این قوانین جدید چشم‌انداز تعامل با جامعه بین‌المللی را خدشه‌دار خواهد کرد.

در حالی که قرار بود شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای، قانون جدید «امر به معروف و نهی از منکر» حکومت طالبان را محکوم کند، روسیه و چین مانع این اقدام شدند و آن را یک مسئله داخلی خواندند.

بر اساس بیانیه شورای امنیت، برخی از دیگر کشورهای عضو این شورا از جمله فرانسه، بریتانیا، و آمریکا استدلال می‌کنند که اگر طالبان به‌دنبال به رسمیت شناخته‌شدن در جامعه بین‌المللی کسب کمک‌های اقتصادی است، «باید ارزش‌های جهانی را رعایت کند».

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34566

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *