تاکید کابل و آنکارا بر گسترش «روابط دینی»

در جریان دیدار نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان با جنگ اونال، سرپرست سفارت ترکیه در کابل، دوطرف بر گسترش «روابط دینی» بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایراف، جنگ اونال، سرپرست سفارت ترکیه در کابل، ضمن مهم دانستن «روابط دینی و فرهنگی» با افغانستان گفت که «افغان ها و ترک ها از لحاظ دینی و مذهبی یکسان هستند».

او همچنین بر گسترش بیشتر همکاری های دوجانبه تاکید کرد. این مقام دیپلماتیک ترک از تمایل ترکیه مبنی بر تداوم همکاری دو کشور در مواردی همچون ساختن مساجد، امور حج و سایر بخش های مذهبی از طریق اداره امور دینی ترکیه خبر داد.

نورمحمد ثاقب نیز با اشاره به نقش نشست مشورتی علمای جهان اسلام در ترکیه در مورد مسئله فلسطین که در ماه گذشته برگزار شده بود گفت که برگزاری چنین نشست هایی برای کشورهای اسلامی ضروری و مهم است.

در این دیدار دوطرف ضرورت گسترش همکاری های همه جانبه در کنار توجه به تقویت روابط دینی و علمی را نیز برجسته کردند.

گفتنی است که در ماه گذشته نورمحمد ثاقب به نمایندگی از حکومت سرپرست در نشست مشورتی علمای جهان اسلام که در استانبول ترکیه برگزار شده بود، به دعوت  علی اورباش، رئیس عمومی اداره امور دینی شرکت کرده بود. در جریان این نشست نماینده افغانستان با رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان به صورت جداگانه دیدار کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در صفحه ایکس خود در این رابطه نوشته بود که اردوغان از تامین امنیت و وضعیت کنونی در افغانستان ابراز خرسندی کرد.

نورمحمد ثاقب نیز در این دیدار مطرح کرده بود که افغانستان خواهان روابط خوب و مثبت با ترکیه است. همچنین ثاقب، ابراز امیدواری کرد که ترکیه نقش مهمی در حل مشکلات افغانستان و جهان اسلام ایفا کند.

او همچنین در جریان سخنرانی خود در این نشست «جهان اسلام را دارای مشکلات اقتصادی، سیاسی، فکری، اجتماعی» خواند که به زعم او نتیجه آن تضعیف کشورهای اسلامی بوده است. از همین رو، نورمحمد ثاقب برای برون رفت از این بحران ها را فقط در اقدامات علما با اتکا به دستورات دینی عنوان کرد».

این مقام حکومت سرپرست همچنین افزوده بود که امروز مصائب مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره دامنگیر امت اسلامی بوده و در نهایت سبب تضعیف کشورهای اسلامی شده و امت اسلامی شدیداً به درمان سریع آن نیاز دارد و فقط علما می توانند با استفاده از دستورات دین مبین اسلام در این مقطع زمانی سبب فلاح و رستگاری این امت شوند.

ترکیه از جمله کشورهایی است که با کنترل کابل توسط طالبان در تابستان 1400 به جای تحریم این گروه به عنوان حاکمان جدید افغانستان در پی تعامل و گسترش روابط با دولت جدید کابل برای تحقق منافع خود بود. به طوری که تصور کرد با پیشنهاد اداره فرودگاه کابل می تواند جای پایی در افغانستان به دست آورد که خود می تواند مسیری باشد برای اهداف گسترده تر این کشور در افغانستان.

در همین راستا، تلاش های آنکارا برای نفوذ و تقویت رابطه با طالبان به این منظور است تا این کشور بتواند با ایفای نقش برجسته در افغانستان و مبدل شدن به بازیگری مهم و تاثیرگذار در این کشور، به اهداف منطقه ای ‌جهانی خود برسد.

در این رابطه مطالعه آغاز نشست مشورتی علمای جهان اسلام در ترکیه با حضور نماینده افغانستان پیشنهادمی شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22250

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها