پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

زمان شکل‌گیری «خط فرضی دیورند»

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان در واکنش به سخنان جان اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان درباره «خط دیورند» گفت: زمانی که خط فرضی دیورند ایجاد شد، شما وجود نداشتید.

پیش تر در خبرها آمده بود که مقام پاکستانی: کابل موضع رسمی درباره «خط دیورند» را با اسلام آباد مطرح نکرده است

به گزارش ایراف استانکزی افزود: این خط هیچ ارتباطی به اسلام‌آباد ندارد؛ زیرا یک چالش برجامانده از زمان حضور انگلیس‌ در منطقه است و هنگام ایجاد این خط [دیورند]، هیچ کشوری به‌نام پاکستان در نقشه‌ جهان وجود نداشته است!

پاکستان پنجاه سال بعد از خط دیورند به وجود آمده و خردسال‌تر از آن است.

گفتنی است که پیش‌تر جان اچکزی؛ وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان «خط فرضی» نامیدن مرز مشترک افغانستان و پاکستان موسوم به «دیورند» را «احمقانه» خواند و گفت حکومت کنونی افغانستان موضع رسمی خود در مورد خط دیورند را با اسلام‌آباد مطرح نکرده است.

وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان، به رسانه‌ها گفته که حکومت سرپرست افغانستان موضع رسمی خود درباره خط دیورند را با پاکستان در میان نگذاشته است.

وی مرز کنونی میان افغانستان و پاکستان را «مرز رسمی» و پذیرفته‌ شده بین‌المللی خواند.

اچکزی با تاکید بر این که پاکستان در این مورد هیچ مشکلی با افغانستان ندارد، گفت: «اگر کسی این خواب احمقانه را می‌بیند که این مرز خط فرضی است، این یک خواب می‌تواند باشد.»

این در حالی است که شیرمحمد عباس استانکزی؛ معاون وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان، اخیرا در سالروز خروج ارتش شوروی از افغانستان، گفته بود که میان افغانستان و پاکستان مرز رسمی وجود ندارد، بلکه یک «خط فرضی» وجود دارد.

پیشنهاد:   آصف درانی در گفت‌وگوی ویژه با ایراف

این مقام حکومت کنونی افغانستان تاکید کرده بود که آن‌ها «خط فرضی» دیورند را به عنوان مرز رسمی میان دو کشور به هیچ وجه قبول ندارند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=7173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *