پروژه کاسا-۱۰۰۰ در افغانستان

بانک جهانی اعلام کرد کار پروژه کاسا – ۱۰۰۰ به درخواست سه کشور دخیل در این پروژه و برای پشتیبانی از مردم افغانستان، در این کشور از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایراف، بر اساس اعلامیه بانک جهانی، کار ساخت‌وساز پروژه کاسا -۱۰۰۰ در پاکستان، تاجیکستان و قرقیزستان رو به تکمیل شدن است.

این سه کشور درخواست کرده‌اند تا کار این پروژه در افغانستان با هدف جلوگیری از تبدیل این پروژه به یک “دارایی سرگردان” آغاز شود.

در اعلامیه بانک جهانی آمده است: “کاسا -۱۰۰۰ یک پروژه منطقه‌ای ۱/۲ میلیارد دلاری برای انتقال انرژی پاک از تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان از طریق افغانستان است.”

این پروژه، برق قرقیزستان و تاجیکستان را از راه افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد.

پاکستان هزار مگاوات برق و افغانستان ۳۰۰ مگاوات برق از این پروژه به دست می‌آورند، در ضمن، قرار است افغانستان سالانه تا ۵۰ میلیون دلار حق ترانزیت نیز به دست بیاورد.

در همین حال وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان می‌گوید که برای آغاز کار کاسا -۱۰۰۰ آمادگی دارد.

عبداللطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان گفت: “پروژه کاسا -۱۰۰۰ یک پروژه مهم است. امارت اسلامی با تمام توان آمادگی حمایت از این پروژه را دارد. تقاضای ما از نهادهای کمک کننده این است که این پروژه را مورد حمایت قرار دهند و امیدوار هستم کار این پروژه هرچه زودتر آغاز شود.”

در این رابطه مطالعه متقی: افغانستان آماده اجرای پروژه های بزرگ منطقه ای است پیشنهاد می شود.

پیشنهاد:   اتصال ۲۶ ولایت افغانستان به شبکه فیبر نوری
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=6020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *