به گزارش ایراف، علیرضا مرحمتی، سرکنسول جدید ایران در هرات امروز، دوشنبه، هفتم آبان ماه در سفر به تایباد با فرماندار این شهرستان دیدار کرد.

مرحمتی در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط ایران با افغانستان گفت: همجواری و همسایگی ایران با افغانستان یک فرصت طلایی برای 2 کشور به شمار می‌رود که و باید در بخش‌های مختلف از آن استفاده کرد.

این مقام ایرانی در خصوص افزایش تعاملات دو کشور گفت که این مسئله باید از سوی دو کشور گسترش یابد که خود می تواند بستر ارتباطات بیشتر در موضوعات دیگر را نیز فراهم کند.

مرحمتی در ادامه با بیان این مساله که افغانستان مهمترین شریک اقتصادی ایران است گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نگاه کمک و توسعه روابط با کشورهای منطقه را داشته است.

او افزود به دلیل اشتراکات فرهنگی، دینی و جغرافیایی گسترش با افغانستان دارای اهمیت است.

در همین خصوص وی پیشنهاد داد که باید از همه ظرفیت های لازم برای سطح مناسبات اقتصادی ایران و افغانستان استفاده کرد که منجر به آن خواهد شد که در درازمدت شاهد رشد و توسعه این مناطق باشیم.

سرکنسول جدید ایران در هرات افزود که تسهیلگری در حوزه صادرات، واردات و استفاده از تجربیات ایران کمک زیادی به اقتصاد افغانستان خواهد کرد.

در بخش دیگری از این دیدار مهدی شیردل، فرماندار تایباد از مرز دو غارون بین ایران و افغانستان به عنوان مهمترین دوازه اقتصادی ایران با افغانستان و کانون اقتصادی شرق ایران یاد کرد.

او در همین رابطه افزود: گمرک دو غارون با سابقه ای افزون بر 110 سال یکی از پنج گمرک برتر فعال اقتصادی ایران به شمار می رود.

به گفته شیردل به همین جهت، فعالان اقتصادی افغانستان نگاه خاصی به این مرز بین المللی دارند.

به گفته فرماندار تایباد، بیشتر از 60 درصد کالاهای صادراتی خراسان روضوی از این مرز به افغانستان صادر می شوند.

شیردل همچنین عنوان کرد که کالاهای ایرانی تامین کننده بازار 30 میلیون نفری افغانستان است و روزانه بیش از 1200 کامیون ایرانی و افغانی در این مرز رفت و آمد خواهند کرد.

او در نهایت افزود: تسهیل در حوزه صادرات و ترانزیت کالا که نقش زیادی در اقتصاد کشور دارد، نیاز به نگاه ویژه مسئولین کشوری دارد و این مهم اشتغال پایدار را رقم خواهد زد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39251

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *