به گزارش خبرنگار ایراف، «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی امروز، دوشنبه ۷ آبان، مهم ترین اتفاق هفته گذشته را دفاع شجاعانه پدافند هوایی ایران در مقابل تجاوز دشمنان خواند که در نتیجه آن چهار نفر شهید شدند.

او همچنین در جمع خبرنگاران به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان اشاره کرد. او عنوان کرد که «در همین هفته یک گروه بدنام که گویا با رژیم صهیونیستی ارتباط دارد در یک اقدام ناجوانمردانه یک گروه از جوانان کشورمان را به شهادت رساندند که شهادت این عزیزان را تبریک و تهنیت عرض میکنم .»

بقایی در بخش دیگری از این نشست به سفر اخیر وزیر خارجه به کشورهای منطقه و حضور در نشست بریکس اشاره کرد. او در این رابطه توضیح داد که دوشنبه و سه شنبه دکتر عراقچی سفری به بحرین و کویت داشتند و همچنین وزیر محترم در سران اجلاس بریکس نیز شرکت داشتند و در این اجلاس رایزنی های خوبی با سایر های های مشارکت کننده در بریکس انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی عملکرد سازمان ملل پرداخت. او افزود اکنون فرصت خوبی است که در کارنامه سازمان ملل تامل کنیم و اینکه در حال حاضر این سازمان در چه شرایطی قرار دارد.

این مقام وزارت خارجه تصریح کرد که در سطح دیوان بین المللی دادگستری و کیفری کارشکنی های زیادی در حال انجام است که منجر شده روند رسیدگی به جنایات اسرائیل با اختلال مواجه شود.

به گفته او نسل کشی غزه همچنان ادامه دارد همچنین در کرانه باختری هم انواع جنایات و بی عدالتی ها در حال اتفاق افتادن است. به طوری که در چند ساعت گذشته حدود ۱۵۰ نفر از فلسطینیان به شهادت رسیدند که سه خبرنگار نیز در میان این افراد بودند و به شهادت رسیدند.

جمهوری اسلامی به دنبال توقف نسل کشی است

وی در ادامه با اشاره به اشتباه محاسباتی رژیم صهیونیستی، در خصوص وظیفه سیاست خارجی جمهوری اسلامی درمورد نسل کشی ها گفت:سیاست خارجی جمهوری اسلامی از ابتدای شروع نسل کشی در غزه اقداماتی زیادی انجام داد. از جمله اولین اجلاس کشورهای اسلامی و اجلاس های دیگر.

او در همین راستا از برگزاری کنفرانس اسلامی طی هفته های آینده خبر داد. بقایی افزود، همچنین جدیدترین اقدام ما پیشنهاد کنفرانس اسلامی است که انشالله در هفته های آینده برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی از هر فرصتی برای تبیین جنایات رژیم صهیونیستی و کمک به آوارگان استفاده می‌کند.

تمام اقدامات ما متمرکز بر توقف فوری نسل کشی در لبنان و غزه و تلاش برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی است‌. متاسف هستیم که برخی از حامیان رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند در این روند ها اختلال ایجاد کنند.

وی در خصوص آتش بس جنگ اسرائیل و محور مقاومت بعد از حمله اسرائیل به ایران بیان داشت: در اینجا یک موجودیت در حال نسل کشی است و هدف ما این است که این نسل کشی متوقف کنیم و رژیم صهیونیستی ثابت کرده که تصمیم بر توقف نسل کشی را ندارد و چند روز پیش هم که تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران را دیدیم .

وی با اشاره به اثر گذاری دیپلماسی و میدان درباره این جنگ گفت: ما می‌توانیم از دیپلماسی و میدان به نفع کشورهای محروم استفاده کنیم و هر کشوری که طرفدار صلح است باید به این جنایات واکنش نشان دهد و همه کشورهای منطقه به این نتیجه رسیدند که حمایت از مظلومیت وظیفه همه ما است.

رایزنی دیپلماسی برای توقف جنگ نتیجه بخش خواهد بود

 بقایی در جمع خبرنگاران در مورد نقش دیپلماسی در جنگ کنونی در منطقه گفت: رویکرد دیپلماتیک و رایزنی دیپلماسی راهی است برای جلوگیری از گسترش جنگ و فکر می‌کنم نتایج خوبی در این زمینه بدست آوریم.

یکی از نتایج رایزنی ها این بود که همه کشورها باید شرایط را رصد کنند همه اطلاعات لازم را به دیگر کشورها برسانند و نیروهای امنیتی و نظامی ما مدام در حال رصد کردن شرایط هستند و همه دیدیم که پدافند ما به موقع وارد عمل شد و موفق شد بخش زیادی از پرتاب ها را خنثی و دفع کند.

ایشان با اشاره به موضع ایران درخصوص سلاح های کشتار جمعی بیان داشت: موضع ما در مورد سلاح های کشتار جمعی مشخص است ما طبق فتوای عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشورمان و هم طبق ارزیابی های منطقی مایل به نظامی شدن هسته ای نیستیم و موضع ما کاملا در این باره مشخص است.

آمریکا حامی جنایات اسرائیل

بقایی در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع خبرنگاران گفت، دلیل عمده عملیات های وحشیانه و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت های بیش از حد آمریکا است به همین جهت باید آمریکا مهار شود.

وی درخصوص پاسخ ایران به اسرائیل در پی حمله اسرائیل به ایران گفت: ما از همه ابزار های در دسترس برای پاسخ دادن قاطع به رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم و نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

او افزون بر این، درخصوص اینکه حمله اسرائیل به ایران از خاک عراق صورت گرفته، گفت: در رایزنی هایی که در منطقه داشتیم این مسئله را مطرح کردیم که خاک هیچ کشوری برای هیچ گونه اقدامی دراختیار کشور دیگری قرار نخواهد گرفت و این یک موضوع کاملا مشخص است و معتقدیم هیچ کشور همسایه ای این اجازه را به رژیم صهیونیستی نداده اما اگر یه درصد چنین اتفاقی افتاده باشد از دولت عراق قطعاً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و کسانی که چنین سوءاستفاده ای کردند باید پاسخگو باشند.

بقایی در مورد رایزنی های ایران و پاکستان و همکاری آنها در مقابله با تروریسم گفت: تروریسم در جنوب غرب آسیا همه کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان را درگیر کرده ما و پاکستان سال ها است در زمینه مقابله تروریسم با هم همکاری می‌کنیم و اقدامات تروریستی در آن طرف مرز اتفاق علیه اتباع نیز فراوان اتفاق می افتد .هم ما و هم پاکستان می دانیم که با همکاری هم می‌توانیم رژیم صهیونیستی را متوقف کنیم و توافق نامه ای هم در این جهت وجود دارد و ما در چند سطح با پاکستان رایزنی می‌کنیم و معتقدیم مبارزه با تروریسم هدف هر دو کشور است .

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پیرامون امکان بهره برداری ایران از بریکس مطرح کرد: بریکس بهره برداری های زیادی برای ما ایجاد کرده و ابعاد مختلفی نیز دارد. بریکس در مرحله تکامل خودش است بریکس شرکایی دارد که در حال افزایش است و معتقدیم ما هم می‌توانیم از بریکس استفاده کنیم و درخصوص fatf وزرات خارجه گزارش خود را داده است .

در تجاوز به خاک ایران مسامحه نمی کنیم

بقایی در بخش دیگیری از سخنان خود پیرامون حمله رژیم اسرائیل به ایران به خبرنگاران گفت پیگیری های حقوقی جمهوری اسلامی ایران درخصوص حمله رژیم صهیونیستی گفت: بعد از ظهر امروز جلسه سازمان ملل برگزار خواهد شد و ما انتطار داریم شورای امنیت به وظایف خودش عمل کند و موضع جدی درباره اسرائیل بدلیل تجاوز به یک کشور پا بگیرد.

 او در نهایت گفت دیپلماسی تکمیل کننده میدان است و نیروی های ما نشان دادند که در تجاوز خاک ایران هرگز مسامحه نخواهند کرد و ما هم برای دفاع از منافع خود همان رویکرد گذشته را ادامه خواهیم داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39214

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *