به گزارش ایراف، باستان شناسان دو شهر قرون وسطایی را در ارتفاعات ازبکستان کشف کردند که می‌تواند درک و ذهنیت قدیمی از جاده ی ابریشم مبنی بر اتصال شرق و غرب از طریق مناطق پست را تغییر دهد.

تا پیش از این تصور باستان شناسان و محققان بر این بود که مسیرهای تجاری جاده ابریشم، تنها شهرهای واقع در مناطق پست را به یکدیگر پیوند می‌دادند.

اما گفته می‌شود، اکنون باستان‌شناسان با کمک فناوری حس‌گری از راه دور، دست‌کم دو شهر کوهستانی را کشف کرده‌اند که در نقاط مهمی از مسیرهای تجاری قرار داشتند.

یکی از این شهرهای کشف شده به نام توغون‌بلاغ، کلان‌شهری با مساحت دست‌کم ۱۲۰ هکتار، در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده بود که این ارتفاع حتی در روزگار ما نیز برای سکونت و زندگی نامساعد به شمار می‌رود.

گفتنی است جاده ابریشم شبکه ای از مسیرهای تجاری اوراسیا بود که از قرن دوم پیش از میلاد تا اواسط قرن پانزدهم فعال بوده و بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر طول داشته است.

راه مذکور از کشور های چین، هند، افغانستان، پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، عراق، سوریه و کشور های دیگر می‌گذشت.

افغانستان باستان از مراکز مهم راه ابریشم که آسیا را به اروپا و آفریقا متصل می نمود خود نیز به تجارت سنگ‌های قیمتی، محصولات زراعتی، صنایع دستی، گیاهان دارویی و سایر اقلام تجارتی به کشورهای دیگر می‌پرداخت.

همچنین افغانستان در این مسیر از کشور های دیگر تاثیرات زیادی پذیرفت که آیین بوداییان و بت های بامیان یادگار همان دوران است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39102

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *