به گزارش ایراف، محمد ارسلان جمال غوری کارشناس مسائل منطقه ای در یادداشتی برای Eurasia review تحت عنوان «ارزیابی تروریسم در افغانستان» به بررسی عملکرد حکومت سرپرست افغانستان و لزوم اولویت دادن به مسائل کشوری به جای دخالت در امور داخلی دیگر همسایگان از جمله پاکستان پرداخته است.

وی در این یادداشت عنوان کرد که «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، اخیرا با انتشار بیانیه ای در شبکه اجتماعی ایکس با ابراز نگرانی جدی از تشدید تنش های سیاسی در پاکستان هشدار داد که این وضعیت می تواند پیامدهای منفی برای کل منطقه داشته باشد.

به گفته غوری در حالی که احساس نگرانی وی برای ثبات منطقه قابل ستایش است اما نحوه ارائه و متن بیانیه سوالات مهمی را در مورد مناسب بودن آن ایجاد می کند.

وی افزود: بسیار مهم است که بدانیم افغانستان باید به جای انتقاد از پویایی سیاسی همسایگان، رسیدگی به مسائل داخلی خود را در اولویت قرار دهد؛ اولاً، اظهارات بلخی نه تنها بیانگر نگرانی است، بلکه یک مداخله بی دلیل در امور داخلی پاکستان است.

جمال غوری در ادامه تاکید کرد: این نوع لفاظی نه تنها بیهوده بلکه عمیقاً نگران کننده است، زیرا چالش های مبرم خود افغانستان را نادیده می گیرد.

وی افزود: حکومت سرپرست طالبان با شکست های شدید حکومتی دست و پنجه نرم می کند که حقوق اولیه بشر و آزادی های مدنی را تضعیف می کند؛ بنابراین عاقلانه تر است که مقامات حکومت سرپرست افغانستان به جای تهمت زدن به پاکستان، بر تثبیت حکومت خود و رسیدگی به مشکلات بی شماری که افغانستان از آن رنج می برد، تمرکز کنند.

غوری در ادامه گفت: سرکوب مداوم حقوق اساسی در افغانستان یک موضوع حیاتی است که نیازمند توجه است؛ از زمانی که طالبان در اوت 2021 قدرت را به دست گرفتند، گزارش‌هایی منتشر شد که جزئیات نقض گسترده حقوق بشر، از جمله محدودیت‌های آزادی بیان، اجتماعات و مطبوعات را نشان می‌دهد.

وی افزود: سیاست های سختگیرانه طالبان، به ویژه در برابر زنان و دختران، منجر به یک بحران انسانی شده است که جامعه جهانی نمی تواند آن را نادیده بگیرد؛ بنابراین قبل از اینکه حکومت سرپرست افغانستان بخواهد در مورد مسائل داخلی پاکستان مشاوره دهد، ابتدا باید بر حل بحران های بشردوستانه و سرکوب رسانه ای که مردم خودش را رنج می دهد تمرکز کند.

غوری تصریح کرد: علاوه بر این، افغانستان با یک افول اقتصادی نگران کننده دست و پنجه نرم می کند که با عقب نشینی جامعه بین المللی از حمایت خود پس از تسلط طالبان تشدید شده است.

به گفته غوری: اقتصاد افغانستان که در حال حاضر شکننده است، به دلیل تحریم ها و انزوا آسیب بیشتری دیده است و میلیون ها نفر را به فقر و گرسنگی سوق داده است. وضعیت افغانستان تهدیدی بسیار فوری برای امنیت منطقه ای نسبت به پویایی سیاسی داخلی پاکستان است.

وی افزود: تمرکز طالبان باید بر روی پرداختن به چالش‌های اقتصادی شهروندانشان باشد تا اینکه به دنبال بزرگنمایی مسائل سیاسی پاکستان باشد.

جمال غوری تاکید کرد: علاوه بر این، موضوع تروریسم و پناهگاه های امن افراط گرایان همچنان یک نگرانی جدی است که باید ذهن مقامات افغان را به خود مشغول کند.

وی افزود: افغانستان از دیرباز محل پرورش گروه های تروریستی بوده است و احیای مجدد این نهادها خطر قابل توجهی را برای ثبات منطقه به همراه دارد.

غوری گفت: اگر طالبان واقعاً به ترویج صلح در منطقه اهمیت می دهند، تلاش های آنها باید در جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی افسارگسیخته که کشورشان را آزار می دهد، هدایت شود.

وی افزود: پرداختن به این تهدیدات نه تنها به نفع افغانستان است، بلکه محیط امن تری را برای همسایگانش از جمله پاکستان ایجاد می کند.

غوری تصریح کرد: انتقاد از حکومت یک کشور دیگر برای مقامات افغان در حالی که حکومت آنها با مسائل داخلی شدید دست و پنجه نرم می کند، هم طعنه آمیز و هم غیرعملی است؛ یک رویکرد عمل گرایانه تر شامل تمرکز بر حکومت‌داری مؤثر، احیای حاکمیت قانون و تضمین حمایت از حقوق اولیه بشر برای شهروندان خود خواهد بود.

وی افزود:با انجام این کار، افغانستان می تواند وضعیت داخلی خود را تثبیت کند که در نهایت به صلح و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

غوری در ادامه گفت: ماجرای اخیر در اسلام آباد که در آن حدود 120 تبعه افغان به اتهام حمله به پلیس و برهم زدن نظم عمومی دستگیر شدند، بر طنز سخنان بلخی می افزاید.

به گفته غوری این واقعیت بر یک پارادوکس نگران کننده تأکید می کند: در حالی که مقامات افغان به سرعت پاکستان را مورد انتقاد قرار می دهند، شهروندان خودشان دست به اقداماتی می زنند که ثبات کشور همسایه را مختل می کند. بنابراین، طالبان قبل از به عهده گرفتن نقش مشاور، باید اطمینان حاصل کنند که اتباع خود در بی ثباتی منطقه‌ای سهیم نیستند. همانطور که گفته می شود، اعمال بلندتر از اظهارات صحبت می کنند.

غوری تاکید کرد: رویکرد طالبان به حکومتداری و روابط منطقه ای مستلزم یک تغییر اساسی در دیدگاه است. به جای تلاش برای اعمال نفوذ بر چشم انداز سیاسی پاکستان، آنها باید روی ایجاد یک دولت باثبات و کارآمد که رفاه شهروندان افغان را در اولویت قرار می دهد، کار کنند. آنها تنها با پرداختن به مسائل داخلی خود می توانند به کسب اعتبار و احترام در صحنه بین المللی امیدوار باشند.

وی گفت: در پایان می توان گفت که افغانستان باید قبل از اشاره به همسایگان خود به درون خود نگاه کند و بر چالش های حکومتی خود تمرکز کند؛ مداخله طالبان در مسائل داخلی پاکستان با توجه به بحران‌های متعددی که حکومت آنها با آن مواجه است، نه تنها مفید نیست، بلکه ریاکارانه نیز هست.

غوری تاکید کرد که حکومت سرپرست افغانستان می تواند با اولویت دادن به ثبات، حقوق بشر و بهبود اقتصادی خود به جای تشدید تنش ها از طریق انتقادهای بی اساس، به پویایی های منطقه ای کمک کند.

وی تصریح کرد: در نهایت، یک افغانستان باثبات به یک منطقه صلح‌آمیزتر و امن‌تر می‌انجامد که به نفع همه همسایگان است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *