به گزارش ایراف، به نقل از خبرگزاری تاس، رهبران کشورهای عضو گروه بریکس، چهارشنبه در بیانیه‌ نهایی اجلاس سران این اتحاد، خواستار اتخاذ تدابیر اساسی‌تر در افغانستان برای جلوگیری از استفاده تروریست‌ها از خاک این کشور شدند.

در این بیانیه گفته شده است: ما بر ضرورت حل‌وفصل مسالمت‌آمیز و فوری اوضاع در افغانستان به‌منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه تاکید می‌کنیم.

ما از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح‌آمیز عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر دفاع می‌کنیم.

ما خواهان اقدامات قابل مشاهده و قابل تایید بیشتر در افغانستان هستیم تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان توسط تروریست‌ها استفاده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که جامعه جهانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان خواستار انجام اقدامات اساسی تر برای کنترل تروریست ها در خاک این کشور شده است.

پیش تر نیز در تاریخ 14 مهر در شمشین نشست فرمت مسکو برای افغانستان طرفین در بیانیه ای با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان خاطرنشان کردند که تمامی گروه های تروریستی و جدایی طلب مستقر در افغانستان همچنان تهدید جدی برای امنیت جهانی و منطقه ای هستند.

این بیانیه، بر تقویت همکاری های ضد تروریسم در سطوح دوجانبه و چندجانبه تاکید کردند. در بیانیه آمده است که افغانستان باید در اتخاذ تدابیر جامع برای رسیدگی به علائم و علل ریشه ای تروریسم و ریشه کن کردن تروریسم در زمان اولیه مورد حمایت قرار گیرد.

کشورهای شرکت کننده نشست مسکو از مقامات کنونی افغانستان خواسته اند تا در اجرای تعهدات بین المللی افغانستان برای مبارزه با تروریسم، نابودی و از بین بردن همه گروه های تروریستی به طور مساوی و بدون تبعیض و جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه همسایگان خود، در سطح منطقه و فرامنطقه ای اقدامات قابل مشاهده و قابل راستی آزمایی انجام دهند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38883

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *