ه گزارش ایراف به نقل از EVT Bharat، نارندرا مودی نخست وزیر هند و مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، شامگاه گذشته در حاشیه اجلاس بریکس در کازان روسیه ملاقات و در مورد مسائل مهم به گفتگو پرداختند.

طرفین در این دیدار در مورد بندر چابهار، وضعیت غزه، وضعیت افغانستان و بسیاری از مسائل جهانی دیگر گفتگو کردند.

به گزارش رسانه ها نخست وزیر هند همچنین با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار کرده است.

نخست‌وزیر هند در ایکس نوشت: «جلسه بسیار خوبی با رئیس جمهور ایران، آقای مسعود پزشکیان داشتم. گستره کامل روابط بین دو کشور  را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین درباره راه های تعمیق روابط در بخش های بسیار پیشرفته و نوین گفتگو کردیم.»

این اولین دیدار دوجانبه نخست وزیر هند و دکتر پزشکیان است. پزشکیان در ماه ژوئن و پش از شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق در سانحه هلیکوپتر ، ریاست جمهوری ایران را برعهده گرفت.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد که نخست وزیر مودی انتخاب پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران را تبریک گفت.

وی همچنین از ورود ایران به خانواده بریکس استقبال کرد. رهبران دو کشور راه های تقویت بیشتر همکاری ها در زمینه های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در بیانیه وزارت امور خارجه هند آمده است که امضای توافقنامه بلندمدت بندر چابهار نقطه عطف مهمی در روابط دوجانبه است. هر دو رهبر بر اهمیت بازسازی افغانستان و گسترش روابط تجاری و اقتصادی با آسیای مرکزی تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است که طرفین درباره تحولات منطقه از جمله وضعیت غرب آسیا گفتگو کردند.نخست وزیر هند نسبت به تشدید درگیری ابراز نگرانی عمیق کرد و بر موضع هند برای بهبود وضعیت تاکید کرد.

نخست وزیر مودی بر نقش دیپلماسی در حفاظت از جان و مال مردم و پایان دادن به درگیری ها تاکید کرد.

افزون براین، طرفین بر ادامه همکاری در مجامع مختلف چندجانبه از جمله بریکس و سازمان همکاری شانگهای توافق کردند.

در این بیانیه آمده است که نخست وزیر هند از رئیس جمهور ایران دعوت کرده است که به زودی به هند سفر کند و رئیس جمهور ایران این دعوت را پذیرفته است.

لازم به ذکر است که پیش از این، در 9 تیرماه، نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل جاده ای و راهداری، نماینده هند در مراسم تحلیف پزشکیان در تهران بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38752

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *