به گزارش ایراف؛ وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد که نارندرا مودی نخست وزیر این کشور در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران بریکس که در کازان روسیه در حال برگزاری است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرده است.

در این بیانیه آمده است: این دومین دیدار سران هند و روسیه در سال جاری است. این دو رهبر پیشتر برای بیست و دومین اجلاس سالانه در ژوئن 2024 در مسکو ملاقات کرده بودند.

مطابق با بیانیه وزارت خارجه هند، مودی در این دیدار از دعوت پوتین برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران بریکس تشکر کرد.

وی از روسیه برای بریکس و تلاش‌های این کشور برای تقویت چندجانبه‌گرایی، پیشبرد توسعه پایدار و فشار برای اصلاح حکومت‌داری جهانی قدردانی کرد.

همچنین رهبران دو کشور همچنین همکاری های دوجانبه را در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، دفاعی، انرژی و روابط مردمی مورد بررسی قرار دادند.

آنها از نشست آتی کمیسیون بین دولتی هند و روسیه در امور تجاری، اقتصادی و فرهنگی که قرار است در نوامبر 2024 در دهلی نو برگزار شود، استقبال کردند.

در ادامه بیانیه آمده است که رهبران در مورد تعامل هند و روسیه در مجامع چندجانبه، به ویژه در بریکس، تبادل نظر کردند.

آنها همچنین نظرات خود را در مورد موضوعات کلیدی منطقه ای و جهانی مورد علاقه طرفین، از جمله درگیری های جاری در اوکراین، به اشتراک گذاشتند.

نخست وزیر هند بار دیگر تاکید کرد که گفتگو و دیپلماسی راه رو به جلو برای حل مناقشات است.

افزون برا این طرفین توافق کردند که برای تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز بین دو کشور که همچنان به رشد قابل توجهی ادامه می دهد و در پس زمینه عدم قطعیت های ژئوپلیتیک انعطاف پذیری نشان داده است، متعهد باقی بمانند.

در بیانیه وزارت امور خارجه هند امده است که نخست وزیر از رئیس جمهور پوتین دعوت کرد تا سال آینده برای بیست و سومین اجلاس سران از هند بازدید کند.

لازم به ذکر است که اولین روز اجلاس سران بریکس سه شنبه دوم مهر در شهر کازان روسیه آغاز شد، جایی که شرکت کنندگان در مورد ایجاد یک پلت فرم پرداخت دیجیتال و راه‌های افزایش تجارت با ارز‌های ملی بحث کردند. این اجلاس با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان برگزار شده و ۳۶ کشور از جمله ۲۲ کشور در سطح روسای جمهور و رهبران ۶ سازمان بین المللی در آن شرکت دارند. در شانزدهمین اجلاس بریکس قرار است نتایج ریاست روسیه بر این گروه که شامل ۱۰ کشور، ۳ کشور عربی است، جمع بندی شود. این اولین اجلاس پس از پیوستن پنج کشور جدید به گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38749

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *