به گزارش ایراف، با آغاز فصل سرما مشکل تامین برق در افغانستان دوچندان می شود، زیرا که براساس اعلام وزارت آب و انرژی حکومت طالبان واردات برق به این کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

عبدالطیف منصور، وزیر انرژی و آب حکومت طالبان بارها این وعده را داده است که مشکل تامین برق در افغانستان باید برطرف شود و تاکنون اقداماتی نیز در این زمین از جمله راه اندازی نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در کابل را انجام داده است اما با این وجود آمارهای بین المللی و وضعیت فعلی مردم افغانستان نشان می دهد فقط 30 درصد از اهالی افغانستان برق دارند و آن هم به طور شبانه روز نیست بلکه فقط 10 ساعت در طول روز برقشان وصل است.

حد اقل انتظار می رود که برق در شهر کابل به عنوان پایتخت افغانستان متصل باشد ولی در سال جاری پایتخت افغانستان، به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر این کشور، بیشتر از سایر شهرهای آن با مشکل کمبود برق و قطعی طولانی مدت برق مواجه بوده است.

در تابستانی که گذشت برق کابل به دلیل اختلاف گروه طالبان با کشورهای صادر کننده، برای حدود یک ماه با مشکل جدی مواجه شد به همین دلیل شهروندان را با مشکلات فراوان مواجه کرده بود.

کارشناسان معتقدند با آغاز فصل سرما نیز مشکل قطعی طولانی مدت برق در کابل دوباره آغاز خواهد شد و احتمالا همچون سالهای گذشته برای بیش از یک ماه شهروندان در پایتخت در بیست و چهار ساعت، کمتر از دو ساعت برق خواهند داشت.

زمستان سال پیش ساکنان بسیاری از مناطق حاشیه‌نشین کابل در طول شبانه روز حتی یک ساعت هم برق نداشتند و با مشکلات همانند کمبود آب نیز مواجه می‌شدند.

در سال‌های گذشته، بی‌برقی تنها شهروندان کابل را با مشکلات جدی مواجه می‌کرد و آنها از قطعی طولانی مدت برق شکایت داشتند.

بعد از کابل شهر مزار شریف هم با کمبود برق مواجه شده است و مسئولان شرکت برشنا (شرکت تامین کننده برق افغانستان )  اعلام کرده بودند که این قطعی به دلیل ترمیم کابل‌های برق وارداتی ازبکستان است.

به نظر می‌رسد که مشکل بی‌برقی و قطعی مداوم برق، به یک مشکل و چالش دائمی در افغانستان تبدیل شده است و گروه طالبان توانایی حل این مشکل را ندارند.

شاید یکی از دلایل کمبود برق وضعیت توزیع آن در شهر های بزرگ است که مقصر اصلی نیز همین گروه هستند زیرا این گروه در نقاط بسیار استراتژیک و کلیدی، پایه‌های برق را با مین ‌گذاری منفجر می‌کردند و باعث می‌شدند که برق کابل و بیش از ده  منطقه بزرگ دیگر در افغانستان با کمبود برق مواجه شوند و نتوانند از این شرایط عبور کنند و  اکنون که این گروه قدرت را در دست گرفته‌اند، اما توانایی مدیریت و حل چالش‌های موجود در راستای برق رسانی در افغانستان را ندارند.

تمدید قرارداد برق با کشورهای صادرکننده

شرکت برشنا که اکنون تحت مدیریت گروه طالبان است، می‌گوید که برای حل بحران بی‌برقی در افغانستان، قرارداد واردات برق با تاجیکستان و ازبکستان و ایران را تمدید کرده است.

در هفته های اخیر شرکت برشنا اعلام کرده بود که قرارداد واردات برق با کشور ازبکستان و ترکمنستان و ایران را تمدید کرده است.

هرچند که مسئولان طالبان معتقدند صادرات برق کاهش یافته است اما در رسانه های افغانستان آمده بود که مسئولان وزارت آب و انرژی افغانستان پول خرید برق از برخی کشورها را به موقع پرداخت نکرده بودند و این مسئله منجر به کاهش شدید صادرات برق به این کشور شده بود.

مردم افغانستان معتقدند گروه طالبان در ارائه خدمات عامه برای شهروندان افغانستان در همه عرصه‌ها، ناکام بوده است و مسئولان این گروه، بیشتر از مسئولان نظام  گذشته غرق در فساد هستند.

بی‌برقی اکنون و در زیر حاکمیت گروه طالبان تبدیل به یک مشکل دائمی شده است و فساد مسئولان و کارمندان شرکت برشنا در زیر کنترل گروه طالبان و تبعیض عمیق و ریشه‌دار علیه شهروندان در این شرکت، این چالش را لاینحل کرده است.

ورود چین به بخش برق افغانستان

برخی از مسئولان افغانستان معتقدند اگرچه تامین برق برای شهروندان ضروری است ولی نگرانی اصلی کمبود برق در صنایع انرژی بر است که باید برای آن فکر فوری کرد.

در همین رابطه مقام‌های طالبان گفته اند که چین علاقمند است در بخش تولید برق در افغانستان سرمایه گذاری کند. شرکت برشنا می‌گوید که نماینده اتاق تجارت چین با محمد حنیف حمزه رئیس اجرایی شرکت برشنا در کابل دیدار کرده و گفته است «چین تصمیم دارد روی تولید ۵۰۰ مگاوات برق از زغال سنگ در افغانستان سرمایه گذاری کند.

مطیع‌الله عابد، سخن‌گوی  وزارت آب و انرژی طالبان گفته است مسئولان این وزارت خانه به منظور شرکت در اجلاس چین برای تامین برق اغفانستان به این کشور رفته اند تا بتوانند با جذب سرمایه گذاری چین در تولید برق افغانستان دیگر نیاز به واردات برق را کاهش دهند.

مسئولان این وزارت خانه گفته اند بر اساس برنامه‌ای که در دستور کار است تا پنج سال آینده 710 مگا وات برق از منابع داخلی تولید خواهد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38745

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *