به گزارش ایراف؛ غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان همزمان با هشتمین نمایشگاه ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد ایران اظهارداشت: دو منطقه آزاد از خراسان رضوی به مناطق آزاد کشور اضافه شده که این یک فرصت و ظرفیت است. من معتقدم که باید بگذاریم مناطق آزاد کار خود را انجام دهند. قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، قانون بسیار مترقی بوده است و در طول این سال‌ها متاسفانه به مرور محدودیت‌هایی را برای مناطق آزاد قائل شده‌ایم که بعضی اوقات این مناطق ماهیت خود را از دست داده‌اند.

مظفری ادامه داد: این به نفع اقتصاد و به نفع کشور نیست، این (مناطق آزاد) ظرفیت بسیار خوبی است. حتی من پیشنهاد می‌کنم بخشی از اختیاراتی که از دست رفته به مناطق آزاد برگردد. فرصتی که از قبال مناطق آزاد در اختیار کشور و منطقه است، فرصت بسیار خوبیست. این اختیارات را باید به مناطق آزاد برگردانیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: ما باید در قوانین ثبات داشته باشیم، باید برای سرمایه‌گذار ثبات ایجاد کنیم و باید به درستی از فرصتها استفاده کنیم. وقتی ما شاهد تغییرات زیاد در سطح مدیریت باشیم، سرمایه‌گذاران نمی‌تواند به ما اعتماد کند و کار خود را پیش ببرد. خواهش ما این است که ما برای اداره مناطق باید از حداکثر ظرفیت خودمان استفاده کنیم، برای ترکیب هیئت مدیره باید بهترین ترکیب ممکن به وجود بیاید، بگذارید کسانی که تجربه کردند بیایند.

مظفری گفت: این نمایشگاه فضا و فیزیک آن یک فرصت برای تعاملات ملی منطقه‌ای است و من خواهش می‌کنم که کشورهای منطقه از این فرصت استفاده کنند. ما به دنبال این هستیم که همه ما منفعت ببریم، مبادلات اقتصادی داشته باشیم و تراز تجاری ما باهم پیش برود. اصلا به نفع ما نیست که ما فقط صادرکننده به کشورهای منطقه باشیم، باید واردات و صادرات ما در یک تعامل و تعادلی باشد.

او خاطرنشان کرد: آبادانی کشورهای همسایه ما هدف ما است، این هدف مشترک ما است. ما باید این تلاش را انجام بدهیم که صادرکنندگان ما کنسرسیون‌هایی را تشکیل بدهند تا ارزش‌آفرینی اتفاق بیفتد و زنجیره‌های ارزش ایجاد شود. اگر قرار است، ما موفق شویم، مشخصا باید به سمت کارهای مشترک بین‌المللی حرکت کنیم.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: باید هولدینگ‌های صادراتی و تولیدی خود را با سرمایه‌گذاری مشترک از کشورهای مختلف ایجاد کنیم و برای آنها هولدینگ‌های تولیدی برنامه‌ریزی کنیم تا در منطقه همه ما باید برنده باشیم، چون در تجارت برنده بازنده وجود ندارد. اگر به این سمت حرکت کردیم یک توسعه پایدار در تولید و تجارت و صادرات را خواهیم داشت.

مظفری ادامه داد: مسلما اگر قرار باشد، کارهای مقطعی انجام دهیم، فرصت‌ها ایجاد می‌شود، اما از دست می‌رود. ما تجربه‌های تلخی در خراسان داشتیم، در دوره‌ای که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، ظرفیت‌های استثنایی برای همه تولیدکنندگانمان ایجاد شد، به‌خصوص برای خراسان، اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

او افزود: باید زیرساخت فراهم کنیم، تشکل نهاد و سازمان داشته باشیم تا از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. کریدورهایی که ما در شمال، جنوب، شرق و غرب داریم همه را با هم ببینیم، بحث ما این است که ما در استان نه تنها به تنهایی به نتیجه نمی‌رسیم، مناطق آزاد ما به تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند و به دنبال توسعه خود نباید باشند، کشور ما هم به تنهایی نمی‌تواند کاری کند، ما باید به سمت پیمان‌های منطقه‌ای برویم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38733

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *