به گزارش ایراف؛ محمد یونس مومند، رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان همزمان با هشتمین نمایشگاه ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد ایران گفت: تا امروز افغانستان و ایران کاری را که باید انجام می‌دادند، انجام نداده‌اند. ما نه از فرصت‌های دیگر استفاده کردیم و نه از ظرفیت‌هایی که در دو کشور وجود دارد، استفاده کردیم. اما امروز هم دیر نشده و ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.

وی ادامه داد: ما خوشحال هستیم که هفته گذشته نمایشگاهی در کابل برگزار شد و شاهد حضور سرمایه‌گذاران افغانستانی و ایرانی در آن بودیم. ما دو درخواست از آقای استاندار در مقام نماینده آقای پزشکیان در استان داریم. آقای پزشکیان یک رئیس جمهور عالم، توانا و توانمند هستند و ما به عنوان یک همسایه به ایشان افتخار می‌کنیم. صادرات ما به ایران خیلی کم است ما آرزو داریم که صادرات‌مان به ایران افزایش پیدا کند. هند از ما بسیار دورتر است و دو هزار کیلومتر با هند فاصله داریم، اما هند تعرفه صادرات افغانستان به کشور خود را کاهش داده است.

مومند افزود: ما تقاضا داریم که تعرفه کالاهای صادراتی افغانستان به ایران کاهش پیدا کند. ما خوشحال هستیم که صادرات ایران به افغانستان بسیار زیاد است، اما ما نمی‌توانیم به بالانس برسیم و نیازمند تغییرات در قانون هستیم.

رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران تاکید کرد: من خوشحال هستم که از راه چابهار صادرات ما افزایش پیدا کرده است. در چهار ماه گذشته ۴۶ درصد صادرات از ایران به افغانستان افزایش پیدا کرده است و این بسیار خوشحال کننده است و ترانزیت ما تقریبا ۱۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و آرزو داریم که ترانزیت ما با افزایش بیشتری مواجه شود. چون ما این پتانسیل را داریم.

او خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته شاهد این بودیم که از راه چابهار صادرات داشتیم، اما اموال تاجران ما چک و بررسی شد. ما توقع داریم که اسکن اینها را چک کند و تاجران ما مورد اعتماد شما باشند. یک تاجر آرامش می‌خواهد.

مومند با بیان اینکه سرمایه‌گذاران ما که به ایران می‌آیند با مشکلاتی مواجه هستند گفت: ما توقع داریم از آقای پزشکیان که در این نوع رابطه توجه ویژه‌ای کنند و به سرمایه‌داران افغانستان امتیازات ویژه‌ای داده شود در سال گذشته این حسابها چک شد، پرونده ایجاد شده و ما می‌خواهیم که اینها حل شود و توجه ویژه‌ای به این موضوع صورت بگیرد.

او افزود: ما همکاری و صادرات به ایران را دوست داریم، خداوند از دل ما با خبر است. ما دو ساعت از مشهد فاصله داریم و در تلاش هستیم که افزایش صادرات با ایران را انجام بدهیم. امیدوار هستیم که طرف ایرانی هم به این موضوع توجه کنند.

رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران ادامه داد: تاجران افغانستانی در حالی که تمایل زیادی به حضور سرمایه‌گذاری در ایران دارند، اما متاسفانه به دلیل شرایطی که وجود داشته مجبور شدند به کشورهای دیگر بروند. اما ما تمایل داریم در ایران سرمایه گذاری کنیم و امیدوار هستم که ایران بستر خوبی برای سرمایه‌گذاران افغانستانی فراهم کند.

او تاکید کرد: ایران و افغانستان باید مشترکا روی کریدور واخان کار کنند، کریدور باخان اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند چین را به اروپا وصل کند و ایران و افغانستان می تواند زمینه ایجاد این موضوع را فراهم کند. بخش های خصوصی دو کشور باید به این موضوع توجه کنند و کریدوباخان را مورد توجه قرار بدهیم.

مومند خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم تا اتصال منطقه‌ای را بین کشورهای مختلف با محوریت افغانستان افزایش دهیم و امیدوار هستیم که با در نظر گرفتن تخفیفاتی برای کالاهای صادراتی افغانستان تا شاهد افزایش معادلات اقتصادی بین دو کشور باشیم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38730

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *