به گزارش ایراف، مهاجر فراهی، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان امروز با انتشار عکس‌های جدیدی از سد بخش‌آباد در استان فراه‌ در مرز ایران اعلام کرد که عملیات ساخت این سد با سرعت و جدیت ادامه دارد.

با توجه به این خبر، سد بخش‌آباد ۸۱ متر ارتفاع و ظرفیت ذخیره‎‌ هزار و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد، اما حکومت طالبان از اردیبهشت سال گذشته فرآیند ساخت دو تونل سد بخش‌آباد برای انحراف مسیر آب را مجددا از سر گرفتند البته این حکومت نسبت به تکمیل این سد اصرار دارند تا از آن به‌عنوان تبلیغی برای حکومت خود استفاده کنند.

گفتنی است، سد بخش‌آباد بر روی رودخانه فراه احداث می‌شود و توانایی تولید ۷۲ مگاوات برق را دارد، همچنین این سد به آبیاری بیش‌از ۶۸ هزار هکتار زمین کشاورزی در افغانستان هم کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است که حکومت پیشین افغانستان نیز برای تکمیل این سد تلاش زیادی کرد، اما طالبان جدی‌ترین تهدید برای تکمیل این پروژه بودند؛ برهمین اساس فرآیند ساخت‌وساز سد از مراحله اولیه جلوتر نرفت. با تکمیل سد بخش‌آباد، آب رودخانه فراه به دریاچه هامون در منطقه به سیستان ایران نمی‌رسد و معضل گردوغبار در این منطقه را به اوج می‌رساند.

همچنین در حکومت پیشین افغانستان، سد سلما روی رودخانه هریرود در استان هرات و سد کمال‌خان روی رودخانه هیرمند در استان نیمروز ساخته شد که تا پیش‌از ساخت این دو سد، آب‌ این دو رودخانه به سمت ایران سرازیر می‌شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38637

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *