به گزارش ایراف، مذاکرات ازبکستان با کشورهای اروپایی پس از آن آغاز شد که شهروند افغان مقیم آلمان، به تجمع مخالفان اسلام در شهر مانهایم حمله کرد و یک افسر پلیس را به قتل رساند.

پس از این حادثه، روند اخراج مهاجران مجرم به کشورهای مبدا در دستور کار قرار گرفت و در ۳۰ آگوست، ۲۸ مهاجر مجرم افغان از طریق کشور قطر به کابل فرستاده شدند.

پس از آن نخست‌وزیر آلمان، به ازبکستان سفر کرد و با نخست‌‌وزیر ازبکستان، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه اخراج مهاجران مجرم امضا کرد.

این تفاهم‌نامه می‌گوید که ازبکستان به عنوان محل اسکان موقت مهاجران اخراج شده افغان همکاری می‌کند و در عوض ازبکستان کارگران ماهر خود را به این کشورها میفرستد.

گفته می‌شود، این گفت‌وگوها با هلند و اتریش نیز آغاز شده به طوری که مارجولین فابر، وزیر مهاجرت هلند، به ان ال تایمز گفت: «در حال حاضر کابینه در حال بررسی میزان توافق با ازبکستان است.»

به نقل از خبرگزاری اوراسیا، ازبکستان در راستای تحول در اقتصاد این کشور برای اعزام کارگران ماهر ازبک به اروپا درعوض پذیرش مهاجران اخراج‌شده افغان گفت‌وگوهای مشابهی را آغاز کرده است.

گفته می شود ازبکستان، که در همسایگی افغانستان قرار دارد، روابط نزدیکی با طالبان دارد و در سه سال گذشته نیز ، شرکت‌های خصوصی و دولتی ازبکستان پروژه‌های متعددی را در حوزه استخراج معادن، فعال‌سازی و ترمیم فرودگاه‌ها، توسعه خط آهن و برپایی مدارس دینی و جهادی در افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند.

اکنون نیز این کشور امادگی خود را برای پذیرش موقت مهاجران مجرم افغان اعلام نموده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38501

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *