به گزارش ایراف، روزنامه نوای وقت پاکستان، درمقاله ای که به تازگی منتشر کرده به بهبود روابط هند و پاکستان از رهگذر نشست های سازمان همکاری شانگهای پرداخته است.

در این مقاله آمده است که وزیرخارجه هند با هدف حضور در نشست سازمان همکاری شانگهای به میزبانی پاکستان شرکت کرد. هند ترجیح داد که به شکل حضوری در این نشست شرکت کند. این درحالی است که روابط دو کشور خوب نیست و تا زمانی که مسائل اساسی حل نشود، روابط نمی تواند به حالت عادی بازگردد.

کشمیر بزرگترین مشکل بین دو کشور است و تا زمانی که این موضوع طبق خواست کشمیری های سازمان ملل حل نشود، اوضاع نمی تواند به حالت عادی بازگردد.

این روزنامه مدعی است که هند نقش عمده ای در برهم زدن اوضاع صلح و نظم در پاکستان ایفا کرده است. به طوری که در ادامه این یادداشت با متهم کردن هند به حمایت از گروه های تروریستی در افغانستان آمده است که این کشور به تلاش برای برهم زدن روند صلح  در پاکستان ادامه می دهد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است که پاکستان در هر فرصتی با مدارک غیرقابل انکار در مقابل سازمان های بین المللی ادعای خود را ارائه کرده است اما جهان به جای اینکه باتوجه به منافع مالی به واقعیت ها نگاه کند، به شکلی دیگر فکر می کند و این تفکر حول محور منافع مالی می چرخد.

این یادداشت معتقد است که برای بهبود روابط پاکستان و هند، باید مشکلات اساسی حل شود که برای آن راهی نیز هست.

در ادامه این یادداشت آمده است باتوجه به ورود وزیر امور خارجه هند به پاکستان، می توان گفت که برای حفظ صلح پایدار در منطقه و نجات جهان از یک جنگ بزرگ، هند باید رفتاری مسئولانه از خود نشان دهد. مشارکت پاکستان و هند در نشست سازمان همکاری شانگهای، فرصت مهمی برای بهبود روابط در سطح منطقه ای به ویژه زمانی که تنش ها و درگیری های سیاسی بین دو کشور ادامه دارد، فراهم می کند.

اگرچه سازمان همکاری شانگهای اساسا برای اهداف اقتصادی، امنیتی و همکاری های منطقه ای ایجاد شده اما نشست ها و گفتگوهای پاکستان و هند در این پلتفرم می تواند راه را برای بهبود روابط آنها در سطح جهانی هموار کند.

اگرچه مذاکرات منظم میان پاکستان و هند اغلب به حالت تعلیق در می آید اما حضور وزرای امور خارجه یا سایر مقامات ارشد دو کشور در چنین دیدارهایی می تواند فرصتی برای کاهش تنش در سطح دیپلماتیک و بهبود روابط باشد.

هدف اصلی سازمان همکاری شانگهای مقابله با تروریسم، افراط گرایی و ترویج صلح منطقه ای است. هر دو کشور می توانند در مورد این موضوعات بحث کنند و به نگرانی های امنیتی یکدیگر گوش دهند که می تواند به کاهش تنش ها کمک کند.

این یادداشت معتقد است که عضویت در سازمان همکاری شانگهای فرصتی را برای هر دو کشور فراهم می کند تا در مورد پروژه های اقتصادی مشترک، به ویژه از طریق کریدورهای تجاری منطقه ای و انرژی برای بهبود روابط اقتصادی گفتگو کنند.

حضور در چنین جلساتی ممکن است به یک نشست غیررسمی یا گفتگو بین وزرای خارجه پاکستان و هند منجر شود. اتفاقی که این بار هم افتاده است. این جلسات می تواند منجر به بهبود روابط یا پایان دادن به یک بحران شود.

کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه در سازمان همکاری شانگهای وجود دارند که می توانند نقش مهمی در کشاندن دو کشور به میز مذاکره ایفا کنند. این کشورها همچنین می توانند نقش میانجی را برای کاهش تنش بین پاکستان و هند ایفا کنند، به ویژه زمانی که منافع آنها با صلح کل منطقه مرتبط باشد.

با این حال باید گفت انتظار نتایج فوری از مشارکت هند و پاکستان در مجامع مانند سازمان همکاری شانگهای دشوار است زیرا مسائل تاریخی و سیاسی بین دو کشور بسیار پیچیده است. اما این مجمع می تواند ابزاری برای باز نگه داشتن درهای دیپلماتیک بین آنها و ایجاد فرصت برای مذاکره باشد. حضور هر دو کشور در چنین نشست‌هایی نیز نشانه‌ای نمادین است که آنها همکاری‌های منطقه‌ای و صلح را در اولویت قرار می‌دهند، هرچند اختلافات دوجانبه همچنان وجود دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38465

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *