به گزارش ایراف، بیست و سومین نشست سازمان همکاری شانگهای با انتشار بیاینه ای مشترک به کار خود پایان داد.

در بخش نخستین این بیانیه آمده است که کشورهای عضو بر اصول احترام متقابل به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورها، برابری ، منفعت متقابل، عدم مداخله در امور داخلی، عدم استفاده از زور یا تهدید تاکید دارند که مبنای توسعه پایدار در روابط بین کشورهاست.

در همین رابطه بیانیه افزوده است که این کشورها  بر تعهد خود به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین کشورها از طریق گفتگو و رایزنی تاکید می کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که سران کشورهای عضو بار دیگر بر همکاری ها در حوزه های سیاسی و امنیتی، اقتصادی، مالی و سرمایه گذاری و روابط فرهنگی و بشردوستانه برای رسیدن به یک سیاره زمین صلح آمیز، امن، مرفه توسعه دهند.

در این بیانیه بر لزوم وجود یک سیستم تجاری بدون تبعیض و شفاف تاکید شد و ضمن مخالفت با اعمال محدودیت های تجاری یکجانبه، اعلام شد که محدودیت های یکجانبه برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است.

در بخش دیگری این بیانیه، سران این سازمان خواستار افزیش همکاری میان کشورهای عضو در زمینه های سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و فرهنگی شدند.

در این اجلاس از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد صلح، هماهنگی و توسعه حمایت شد و شرکت کنندگان بر تعهد خود برای افزایش همکاری برای ایجاد سرزمینی امن، صلح آمیز و مرفه تاکید کردند.

بیانیه افزوده است مشترک اجلاس سازمان همکاری شانگهای، روسای هئیت‌ها با بررسی نتایج این نشست، دستورات لازم برای اجرای اقدامات مربوط به ارتقای اولویت های اقتصادی و همکاری های تجاری را دادند و بر افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین اعضا تاکیدکردند.

همچنین آمده است که پاکستان، قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان، روسیه و ازبکستان از طرح یک کمربند-یک جاده چین حمایت کردند.

افزون بر این، بر افزایش توانمندی های کشورهای عضو در زمینه توسعه سبز، اقتصاد دیجیتال، تجارت، سرمایه گذاری و فناوری تاکید شد.

بر اساس این بیانیه مشترک، رهبران گفتند که از نوآوری های علمی و فناوری و اقتصاد دیجیتال باید به طور موثر استفاده شود.

این سند مشترک آورده است که رهبران در این نشست، سیاست های ملی صنعتی، پیشنهاد تبادل تجربیات، پلتفرم های دیجیتال و اجرای اقدامات مربوط به فناوری تولید و راه حل های فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این بیانیه، در این جلسه فعالیت های اقتصادی و سازمانی سازمان همکاری شانگهای مورد بررسی قرار گرفت، پیشنهاد ایجاد بانک اطلاعاتی برای پروژه های سرمایه گذاری در حال اجرا در کشورهای عضو مورد تاکید قرار گرفت و روسای جمهورگزارش همکاری های تجاری و اقتصادی چند جانبه را تصویب کردند.

همچنین، سران کشورهای عضو، استفاده از ظرفیت های کشورهای منطقه، سازمان های بین المللی و انجمن های چندجانبه را برای ایجاد فضایی برای تعامل گسترده، باز، متقابل سودمند و عادلانه در منطقه مهم دانستند و بر احترام به اصول حقوق بین الملل، احترام متقابل و منافع ملی تاکید کردند.

در بخش دیگر از بیانیه آمده است که این هیئت ها با اشاره به پیشنهاد ایجاد یک مشارکت بزرگتر اوراسیایی با مشارکت سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا و همچنین سایر کشورهای ذینفع و انجمن های چندجانبه، از ارتقای همکاری در این چارچوب حمایت کردند.

بر اساس این بیانیه مشترک، پیشبرد توسعه اقتصادی پایدار و فراگیر کشورهای عضو از طریق ارتقای ظرفیت منطقه در زمینه‌هایی مانند توسعه سبز، اقتصاد دیجیتال و تجارت مهم ارزیابی شد.

در این نشست بر روی تقویت همکاری ها در زمینه های تجارت الکترونیک، مالی و بانکی، سرمایه گذاری، فناوری پیشرفته، استارت آپ ها و نوآوری، فقرزدایی، مراقبت های بهداشتی از جمله طب سنتی و عامیانه، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، اتصال لجستیک، انرژی از جمله انرژی های تجدیدپذیر، ارتباطات، علم و فناوری، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی تاکید شد.

در پایان ریاست سازمان همکاری شانگهای به روسیه واگذار شد، نشست بعدی سران دولت سازمان همکاری شانگهای در سال 2025 به میزبانی روسیه برگزار می شود، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به روسیه برای گرفتن ریاست این سازمان تبریک گفت.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در جلسه پایانی اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت که به روسیه به خاطر گرفتن ریاست اجلاس سازمان همکاری شانگهای تبریک می گویم، پاکستان به ایفای کامل نقش خود برای توسعه منطقه ادامه خواهد داد.

نخست وزیر پاکستان با طرح موضوع وحشیگری اسرائیل در مورد فلسطین، گفت: تجاوز به غزه یک تراژدی است، جامعه جهانی باید برای توقف این وحشیگری اقداماتی انجام دهد، ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی برای صلح پایدار در خاورمیانه ضروری است. متعهد به تبدیل سازمان همکاری شانگهای به یک سازمان پویا هستیم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38252

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *