به گزارش ایراف، به نقل از رویترز، در بیانیه مشترکی که چین و پاکستان روز سه شنبه منتشر کردند، آمده است که به دنبال تشدید تهدیدات شبه نظامیان در این کشور، پکن خواستار اقدامات امنیتی فوری در این خصوص شد و پاکستان موافقت کرد که امنیت شهروندان چینی و پروژه ها در این کشور جنوب آسیایی را افزایش دهد.

به گزارش رویترز، چین طی سال‌ها میلیاردها دلار به پاکستان تزریق کرده است تا زیرساخت‌های خود را تحت پروژه یک کمربند- یک جاده ایجاد کند، در حالی که یک بندر استراتژیک و یک معدن بزرگ در این کشور را نیز اداره می‌کند.

اما شهروندان و پروژه‌های آن به‌طور مداوم توسط شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مورد حمله قرار گرفته‌اند که علیه آنچه آنها بهره‌برداری از استان بلوچستان غنی از مواد معدنی می‌خوانند، می‌جنگند.

در بیانیه مشترک سفر لی‌که چیانگ، نخست‌وزیر چین به اسلام آباد آمده است: «طرف چینی بر ضرورت و فوریت اتخاذ تدابیر امنیتی هدفمند در پاکستان برای ایجاد محیط مشترک امن برای همکاری تأکید کرد».

لی روز دوشنبه برای یک سفر چهار روزه وارد اسلام آباد شد. این اولین سفر نخست وزیر چین به پاکستان در 11 سال گذشته است. این سفر در حالی صورت گرفت که اخیرا در یک بمب گذاری انتحاری در کراچی دو مهندس چینی جان خود را از دست دادند.

این دومین حمله به مهندسان چینی در این کشور در سال جاری بود.

این سفر همزمان با نشست سازمان همکاری شانگهای، یک گروه امنیتی و سیاسی اوراسیا است.

در این بیانیه که از سوی وزارت خارجه پاکستان منتشر شد، آمده است که طرف پاکستانی بر تعهد قاطع خود برای تشدید و تقویت اقدامات امنیتی تاکید کرده است.

در بیانیه 30 ماده ای افزوده شده است که پاکستان تلاش های همه جانبه ای برای تضمین ایمنی و امنیت پرسنل، پروژه ها و موسسات چینی انجام خواهد داد.

اسلام آباد در طول سفر نخست وزیر چین که روز پنجشنبه به پایان می رسد تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

در بیانیه مشترک همچنین بر همکاری های منطقه ای، اقتصادی و دیپلماتیک بین دو کشور تاکید شد.

هر دو طرف بر تعهد خود به نسخه ارتقا یافته کریدور اقتصادی چین پاکستان، سرمایه گذاری 65 میلیارد دلاری در این کشور جنوب آسیایی تحت ابتکار یک کمربند- یک جاده تاکید کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38215

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *