به گزارش ایراف؛ گاردین گزارش داده است که حدود ۵۰۰ سرباز نخبه افغانستان که در کنار نیروهای بریتانیایی در این کشور جنگیده‌اند، پس از بازنگری پرونده‌های‌شان و دریافت مدارک جدید مبنی بر «استخدام و پرداخت مالی توسط دولت بریتانیا» واجد شرایط مهاجرت به این کشور خواهند شد.

گفتنی است که پیش از این درخواست‌های این سربازان برای دریافت اقامت در بریتانیا رد شده بود؛ اما گاردین می‌گوید که با «کشف مدارک جدید» در بررسی مجدد، تصمیم‌های قبلی لغو شده‌اند.

براساس این گزارش، این سربازان شامل نیروهای واحدهای ویژه ۳۳۳ و ۴۴۴ معروف به «تریپلز» هستند که بیش از یک دهه در کنار نیروهای ویژه بریتانیایی و دیگر نیروها در افغانستان جنگیده و همکاری کرده‌اند.

منابع دفاعی بریتانیا تائید کرده‌اند که کشف دیرهنگام سوابق مالی، دلیل اصلی بازنگری این پرونده‌ها بوده است.

در این گزارش آمده است که لوک پولارد وزیر دفاع بریتانیا در سخنرانی خود در مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرده است که این بازنگری نشان‌دهنده مشکلاتی است که طرح اسکان مجدد شهروندان بوده حل شده است.

او گفته است که در ۲هزار پرونده رد شده، رویکرد ناهماهنگ در تصمیم‌گیری وجود داشته است و اکنون انتظار می‌رود که تنها حدود ۲۵ درصد از این پرونده‌ها لغو شود.

آقای پولارد افزوده است که دلیل رد شدن این درخواست‌ها، نقص در جریان اطلاعات بین ادارات دولتی بریتانیا بوده و هیچ‌گونه تلاش عمدی برای جلوگیری از ورود شهروندان افغانستان واجد شرایط به این کشور صورت نگرفته است.

او می‌گوید که دولت محافظه‌کار قبلی «با حسن نیت» عمل کرده است؛ اما این نوع ناکارآمدی‌های ساختاری کافی نیست.

در گزارش گاردین آمده است که بسیاری از این سربازان در حال حاضر در افغانستان تحت اداره طالبان پنهان شده‌اند و برخی دیگر به پاکستان فرار کرده‌اند که در آن‌جا نیز در معرض خطر اخراج قرار دارند.

این روزنامه می‌افزاید که شش نفر از این سربازان به دلیل همکاری با بریتانیایی‌ها در طی سه سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، به قتل رسیده‌اند.

پس از تسلط سریع طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، بریتانیا چندین طرح برای اسکان شهروندان کشور که به نیروهای بریتانیایی کمک کرده بودند، اعلام کرد. از آن زمان تا کنون ۱۲هزارو۸۷۴ شهروند کشور به بریتانیا منتقل شده‌اند و به آنان اقامت دائم داده شده است که شامل حدود ۴۰۰ نفر از اعضای واحدهای ویژه تریپلز می‌شوند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38130

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *