زلمی خلیلزاد و خروج از افغانستان

به گزارش ایراف؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین آمریکا برای صلح در افغانستان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که پس از چندین سال جنبش حفاظت از حقوق پشتون‌ها روزهای خوبی را پشت سر گذاشته‌اند.

او در ادامه تاکید کرد که سازمان‌دهی جرگه برای رسیدن حقوق‌شان و در مخالفت با دولت پاکستان قابل توجه بود.

خلیل‌زاد افزود: با آنکه برای ارزیابی خیلی زود است، اما با توجه به آنچه که آنها به دست آورده‌اند، تلاش رهبری پی‌تی‌ام نویدبخش است.

فرستاده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان اضافه کرده است: «با این حال، بی‌ثباتی بیشتر و حتی درگیری را نمی‌توان رد کرد. اگرچه پی‌تی‌ام از ابزارهای صلح آمیز استقبال می‌کند، اما در حال آماده شدن برای گزینه‌های دیگر است.»

منظور پشتین، رهبر جنبش حفاظت از پشتون‌ها می‌گوید که جرگه پشتون‌های پاکستان باید نیروی نظامی ۲۴۰ هزار نفری به وجود آورد تا امنیت مناطق آنها را به عهده گیرد.

منظور پشتین روز، یک‌شنبه ۲۲ مهر در جرگه پشتون‌ها پیشنهاد داد تا طالبان و ارتش پاکستان در دو ماه آینده از خیبرپختونخوا خارج شوند.

منظور پشتین گفت که اقوام و احزاب سیاسی پختونخوا این نیروی نظامی را بسازند و برای هر شهرستان حداقل ۳ هزار نیروی نظامی برای تامین امنیت در نظر گرفته شود.

منظور پشتین همچنین از جرگه قومی پشتون‌ها خواست تا اطلاعات ارتش پاکستان یا آی‌اس‌آی و طالبان پاکستانی را نیز به عنوان تروریست‌ اعلام کنند.

تحریک طالبان پاکستان از خواست جرگه برای خارج شدن ارتش این کشور از مناطق قبایلی حمایت کرده و برای برگزاری امن جرگه، ۵ روز آتش بس اعلام کرده‌است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38120

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *