به گزارش ایراف، سیما سمر در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین اقدامات جامعه جهانی را در مورد اپارتاید جنسیتی در افغانستان ناکافی و بی ثمر دانسته است.

وی تصریح کرده است که آپارتاید نژادی طبق قوانین بین‌المللی از سال ۱۹۷۳ جنایت علیه بشریت شناخته شده و این همان چیزی است که برای زنان و دختران افغان دارد اتفاق می‌افتد.

سیما سمر افزوده است که اصطلاح «آپارتاید جنسیتی» نیز  قبلا در ۱۹۹۰ میلادی در خصوص ظلم سیستماتیک این گروه در مورد زنان افغان به کار رفته است.

گفته می‌شود که برخی از فعالان حقوق زنان خواستار به‌رسمیت‌شناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان از سوی سازمان ملل شده‌اند.

پیش از این گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفته بود که برای بهبود وضعیت حقوق بشر و مخصوصا حقوق زنان در افغانستان به کار خود ادامه خواهد داد.

در نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد حقوق زنان در افغانستان به کرات در مورد حقوق زنان افغان اقداماتی صورت گرفته و طالبان مورد بازخواست و تهدید قرار گرفته‌اند و شکایت‌نامه مشترکی از طرف برخی کشورها علیه این گروه تنظیم شده است.

با این حال این اقدامات تا به حال نتوانسته است که طالبان را وادار به عقب نشینی و بازگشایی مدارس دخترانه و اصلاح قوانین در مورد زنان افغان کند.

گفته می شود که چند روز قبل دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز جمعه در حال رسیدگی به پرونده‌ای از زنان افغان حکم داد که همه زنان افغان، می‌توانند فقط به دلیل جنسیت و ملیت خود پناهندگی بگیرند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37469

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *