درخواست مجدد طالبان برای تصاحب کرسی افغانستان

به گزارش ایراف؛ نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان، اعلام کرد که درخواست نمایندگی به دلیل «ملاحظات سیاسی» برخی کشورهای منطقه مورد پذیرش قرار نگرفته‌است.

حق رای افغانستان از ابتدای سال ۲۰۲۴، به ویژه در ماه‌های فوریه و مارس، به دلیل عدم پرداخت حق‌العضویت، به حالت تعلیق درآمده است. براساس اسناد، افغانستان حدود یک میلیون دلار بابت حق‌العضویت به سازمان ملل بدهکار است.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در هشتاد و چهارمین نشست کمیته اعانات این سازمان، درخواست تجدید نظر و احیای حق رای افغانستان را مطرح کرد.

آقای فایق امیدوار بود که به علت شرایط افغانستان، این نمایندگی از پرداخت حق عضویت موقتاً مستثنا شود.

فایق گفت که در این کمیته دلایل خود را ارائه کرد و انتظار داشت که کمیته مذکور طبق ماده ۱۹ منشور سازمان ملل، حق رای را به افغانستان بازگرداند. با این حال، به دلیل مخالفت برخی اعضای کمیته، درخواست افغانستان مورد توجه قرار نگرفت.

در همین حال، یک منبع آگاه بدون ذکر نام کشورها به رسانه‌ها گفته است که نمایندگان سه کشور منطقه که حامی طالبان هستند، با اعاده حق رای مخالفت کردند.

کشورهای چین، روسیه و ایران روابط نزدیکی با طالبان دارند و از مواضع طالبان در نشست‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حمایت می‌کنند.

فایق بی‌توجهی کمیته به حق رای افغانستان را «نگران‌کننده» و «ناامیدکننده» خوانده است.

او گفته است که در نشست بعدی بار دیگر برای حق رای افغانستان درخواست خواهد داد.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان افزود که افغانستان به تعهدات خود نسبت به سازمان ملل متحد و اصول آن پایبند است و محروم کردن این کشور از حق رای در این مقطع حساس، باعث افزایش انزوا و محدود شدن توانایی مشارکت معنادار در کار این سازمان خواهد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37453

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *