به گزارش ایراف، سومین نمایشگاه امام ابوحنیفه با محوریت پشتیبانی از تولیدات داخلی و گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی افغانستان با کشورهای شرکت‌کننده روز یکشنبه 15 مهر آغاز به کار کرد.

مهم‌ترین رکن برگزاری نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی ارتباط مستقیمی است که برگزار کنندگان در راستای توسعه صادرات دارند.

برهمین اساس افغاستان با محوریت حمایت از تولیدات ملی این کشور نمایشگاه امام ابوحنیفه را  در سطح ملی و بین المللی برپا کرده است تا تولیدات و محصولات افغانستان در سطح داخل و خارج از کشور معرفی شود.

این نمایشگاه شرایط مساعد و مطلوبی جهت فروش تولیدات داخلی افغانستان به سطح ملی و بین‌المللی فراهم کرد که در همین راستا زمینه رشد و توسعه اقتصادی در این کشور نیز فراهم خواهد شد.

به گفته رسانه‌های محلی افغانستان، بازدید از نمایشگاه امام ابوحنیفه امسال با رشد چشمیگری مواجه بوده است به طوری که تجار ایرانی نیز با محوریت همکاری با کشور افغانستان برای بازدید این نمایشگاه عازم کابل شدند.

امنیت و حمایت دولت، کلید شکوفایی اقتصادی افغانستان است

در همین راستا، سید محمود سیادت، رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران – افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایراف با اشاره به وضعیت اقتصادی افغانستان و تأثیر نمایشگاه‌های تجاری بر رشد تولید و سرمایه‌گذاری در این کشور، گفت: امنیت و حمایت دولت از تولید داخلی، کلید شکوفایی اقتصادی افغانستان است. در نمایشگاه سوم امام ابوحنیفه که در کابل برگزار شد، شاهد بودیم که امنیت به‌خوبی تأمین شده و دولت از تولید حمایت می‌کند.

سیادت با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه افزود: خوشبختانه بیشترین شرکت‌ها که در این نمایشگاه شرکت کردند، از ایران بودند. به دلیل وابستگی‌ها و نزدیکی‌هایمان، رشد واردات ما از افغانستان در سال گذشته چهار برابر شده و امیدواریم که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در آینده صورت گیرد.

وی همچنین به بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان اشاره کرد و یادآور شد: صحنه اقتصادی افغانستان در حال بهتر شدن است و شاهد هستیم که روزانه یک کارخانه جدید تأسیس می‌شود. حمایت حکومت از تولید داخلی باعث شده تا تاجران دوباره به افغانستان برگردند.

برگزاری نمایشگاه امام ابوحنیفه پلی به سوی گسترش اقتصاد افغانستان

علی میثاقی  یکی از تاجران ایرانی حاضر در نمایشگاه اقتصادی کابل در گفت‌وگو با خبرنگار ایراف با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه امام ابوحنیفه پلی به سوی رشد ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان است، گفت: تقریبا سه روز از زمان برگزاری این نمایشگاه از افغانستان می‌گذرد و از استقبال چشمگیری برخوردار است، زیرا یک عامل اساسی در راستای توسعه و معرفی محصولات این کشور در سطح داخلی و بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: جلسات با طرف افغان‌ها با دو رویکرد برگزارشد، رویکرد اول ارائه خدمات فنی و تخصصی بود و رویکرد دوم تعامل با مراکز آموزشی، فنی و حرفه‌ای به عنوان یک شتاب دهنده و توسعه دهنده زیست بوم، فناوری و نوآوری است تا در مشابه زیست بومی که در کشور ایران برای زیست بوم فناوری و نوآوری ایجاد شده را در افغانستان هم فراهم شود که در کنار دانشگاه‌های توان ایجاد پارک‌های فناوری و مراکز رشد و شتاب دهنده‌ها را داشته باشند.

میثاقی در پایان گفت: از همان ابتدای آغاز این نمایشگاه، تعاملات گسترده‌ای را با کشور افغانستان تجربه کردیم، زیرا بین دو کشور ایران و افغانستان تشابهات فرهنگی، اعتقادی، پیشینه تاریخی و زبان مشترک نیز زمینه توسعه روابط حسنه را ایجاد کرده است. از سوی دیگر این تشابهات می‌تواند گره‌گشای بسیاری از چالش‌های موجود باشد.

همکاری اقتصادی ایران و افغانستان را گسترش خواهیم داد

شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه دولت طالبان نیز در حاشیه نمایشگاه امام ابوحنیفه با بیان اینکه آمریکا و غرب یک تهدید بزرگ برای کشورهای منطقه‌ای است، اما افغانستان آنان را شکست داده و سیاست مثبت دارد، گفت: ارتباطات افغانستان با برخی از کشورها از جمله ایران، چین و پاکستان گسترش یافته و کشورها باید مسیر را برای تاجران و سرمایه‌گذاران افغان در راستای توسعه تجارت آسان کنند.

وی نسبت به این مسئله که باید اقتصاد و تجارت را از سیاست جدا کنیم، تاکید کرد و گفت: حکومت پاکستان باید به صورت جدی رفتارهای سیاسی خود را رفع کند و از سوی دیگر شرایط را برای سرمایه‌گذاران افغانستان آسان کند، زیرا تجارت و ترانزیت بین دو کشور پاکستان و افغانستان دارای منافع بسیار است.

ستانکزی  ادامه داد: در بین تمام کشورهایی که افغانستان با آنها ارتباط دارد، تنها با پاکستان دارای چالش هستیم، اگر دولت پاکستان نسبت به رفع این چالش‌ها جدیت داشته باشد، بی‌شک اقتصادی هر دو کشور توسعه خواهد یافت؛ به طور کلی ارتباطات افغانستان باید با تمام کشورها بهبود یابد.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود، کشورها با مهاجرین رفتار مطلوبی داشته باشند، البته شرایط برای بازگشت تمام مهاجرین به کشورشان فراهم خواهد شد، به طور کلی باید با آنها مانند یک انسان و مسلمان رفتار کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37380

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *