به گزارش ایراف، وب سایت مدیا لاین، به تازگی نوشته است که براساس گزارش روز جمعه خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، این کشور رسماً تصمیم گرفته است که طالبان را از فهرست سازمان های تروریستی خود حذف کند، اگرچه برخی از مراحل قانونی آن ناقص مانده است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، در آخرین نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان، این تصمیم را مورد بحث قرار داده است.

کابلوف با اشاره به اینکه مقامات روسی هنوز باید برخی مراحل قانونی را تکمیل کنند، گفت: امیدوارم این تصمیم نهایی به زودی اعلام شود.

همچنین الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه، گفت که طالبان با روسیه برای مبارزه با داعش همکاری می کند.

به گفته او همکاری هر دو کشور به مرحله حساسی در مقابله با عملیات این گروه رسیده است. این اظهارات در همان روزی بیان شد که مسکو میزبان کنفرانس منطقه ای افغانستان به رهبری سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بود.

لاوروف در سخنان افتتاحیه خود گفت: «ما قویا به اهمیت حفظ گفتگوی عملگرایانه با دولت کنونی افغانستان اعتقاد داریم. او همچنین از تلاش های طالبان برای مبارزه با قاچاق موادمخدر در افغانستان و مقابله با داعش قدردانی کرد.»

پس از این نشست نیز، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای خواستار تقویت همکاری های ضد تروریسم شد.

در ژوئیه 2023، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه طالبان را متحدی در مبارزه با تروریسم می داند که نشان دهنده تغییر پویایی منطقه است.زیرا هر دو با تهدید داعش رو به رو هستند.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در همین رابطه به این رسانه گفته است: « حکومت سرپرست اقدامات قاطع و مؤثری را علیه این گروه انجام داده است که منجر به از بین بردن فعالیت‌های آنها در افغانستان شده است.»

وی گفت: «تعهد امارت اسلامی برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت منطقه در عملیات آن علیه این گروه افراطی مشهود است.»
مجاهد تاکید کرد که حذف طالبان از فهرست ترور جهانی یک امر اصولی و درست است و استدلال کرد که این امر به افغانستان کمک می کند تا با کشورهای همسایه اعتماد کند.

لاین مدیا نوشته است که علیرغم ادعاهای مجاهد، داعش-خیبر پختونخوا همچنان در افغانستان فعال است. ماه گذشته، داعش مسئولیت حمله در دایکندی را بر عهده گرفت که در آن حداقل 14 مسلمان شیعه کشته شدند.
دولت طالبان همواره تهدید داعش-خیبر پختونخوا برای افغانستان را کم اهمیت جلوه داده است.

این گزارش در ادامه آورده است که دکتر اندرو کوریبکو، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در مسکو، به رسانه لاین گفت که حذف طالبان از فهرست تروریسم می تواند وضعیت افغانستان را در طول زمان بهبود بخشد.

این اقدام به روسیه اجازه می‌دهد تا همکاری نظامی و اطلاعاتی با طالبان، احتمالاً تأمین تسلیحات کوچک و تأمین قراردادهای سرمایه‌گذاری در انرژی و معدن را گسترش دهد».

کوریبکو گفت که منافع روسیه در افغانستان شامل از بین بردن تروریسم، جلوگیری از پایگاه های نظامی خارجی، ترویج سرمایه گذاری در انرژی و معادن، باز کردن بازارها برای صادرات روسیه و ایجاد مسیرهای تجاری به جنوب آسیا است. وی خاطرنشان کرد که پاکستان طالبان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان متهم می کند، اما افغانستان این ادعا را رد می کند.
کوریبکو گفت: «نشست چهارجانبه اخیر چین، ایران، پاکستان و روسیه تاکید کرد که طالبان باید همه گروه‌های تروریستی را بدون تبعیض از بین ببرد.
کوریبکو افزود که حذف طالبان از فهرست تروریسم توسط روسیه می تواند «اولین گام به سوی همکاری های امنیتی و سرمایه گذاری گسترده تر» باشد.
دیدار کریم، کارشناس دفاعی مستقر در اسلام آباد، نیز به مدیا لاین گفت که روسیه بر ارتقای امنیت در آسیای مرکزی متمرکز است. کریم گفت: «روسیه با تعامل مداوم خود در اوکراین، نمی‌تواند جبهه دیگری را علیه اسلام‌گرایان رادیکال بگشاید».

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37279

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *