به گزارش ایراف، هئیت تجاری سیستان و بلوچستان اخیرا برای بررسی همکاری‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان به دعوت وزیر صنعت و تجارت این کشور به افغانستان سفر کردند، هئیت تجاری و سیاسی استان سیستان و بلوچستان متشکل از استاندار، نمایندگان مجلس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان، معاونان و مدیران اقتصادی استان به بررسی فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار پرداختند.

فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار، بررسی امکان استفاده تجار افغانستان از بندر چابهار و معرفی امکانات و ظرفیت‌های موجود به طرف افغانستانی از محورهای اصلی مذاکرات و جلسات طرفین بود. البته دو کشور باید در راستای افزایش تبادلات تجاری از طریق حذف موانع مذاکرات جدی در دستور کار قرار دهند.

طی این دیدار، سرمایه‌گذاران افغانستان تمایل جدی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران داشتند.

علاوه بر مهیا کردن دسترسی کشور این کشور به آب‌های آزاد، زمینه تقویت روابط اقتصادی دو کشور و توسعه ترانزیت فراهم شود، همچنین فرصت‌های جدیدی برای افزایش مراودات تجاری تجار سرمایه‌گذاران ایران و افغانستان کشور رخ دهد.

در راستای تمایل افغانستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران، طرف ایرانی احداث پایانه چند منظوره کالا و کانتینر جهت سرمایه گذاری بلند مدت تجار افغان را پیشنهاد کرد، ز یرا افغانستان کشوری ساکن در خشکی است و بندر چابهار با توجه به متصل بودن به آب‌های آزاد اقیانوس هند می‌تواند کالای افغانستان را به نقاط جهان صادر کند و از سوی دیگر مقامات منطقه آزاد چابهار همیشه بر توسعه روابط و تسهیل در تجارت تاکیدات ویژه‌ای دارند؛ البته، تعداد قابل توجهتی سرمایه گذار از افغانستان در این بندراقیانوسی حضور دارند.

با توجه به گفته مقامات ایرانی نسبت به توسعه روابط همکاری با کشور افغانستان، سیاست کشور ایران همواره در حمایت از مردم افغانستان است و در یک همکاری جدی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی و سیاسی است و در حال حاضر بیشترین تعامل بین دو ملت و دو دولت در جریان است. از سوی دیگر، حضور هئیت افغانستان در چابهار فقط محدود به همکاری ترانزیتی نیست، بلکه سنگ بنای یک همکاری بین دو ملت است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37096

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *