سید رسول موسوی: حکومت فراگیر، حکومت جمع اضداد نیست

به گزارش ایراف؛ سید رسول موسوی، دستیار پیشین وزیر خارجه می‌گوید که دیپلمات‌های حاضر در نشست فرمت مسکو، پیام وزیر خارجه طالبان را نشنیدند و عمیقاً از گسترش حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

او در ادامه گفته است که علی‌رغم حساسیت طالبان، در این نشست بر تشکیل حکومت فراگیر تاکید شد.

موسوی سخنرانی امیرخان متقی را در این نشست «حساب‌شده» دانست و گفت که گروه‌های تروریستی در افغانستان نابود شده‌اند، اما کشورهای شرکت‌کننده برخلاف این سخنان، به شدت از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کردند.

این درحالی است که ششمین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان روز جمعه ۱۳ مهر در مسکو با حضور نمایندگان روسیه، چین، ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان برگزار شد.

رسول موسوی که بخشی از دیپلماسی ایران در افغانستان را در سال‌های اخیر مدیریت کرده، در کانال تلگرامی خود نوشته است: «نشست مسکو پیام اصلی امیرخان متقی را در خصوص عدم حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نشنید و بیانیه مشترک خود را با ابراز نگرانی شدید از حضور گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در افغانستان که تهدیدی جدی علیه امنیت جهانی و منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند، آغاز نمود.»

این مقام پیشین وزارت خارجه گفت که در این نشست همچنین از حکومت طالبان درخواست شد که نسبت به خلع سلاح شبه‌نظامیان خارجی و مبارزه جدی با تروریسم اقدام کند.

این دیپلمات بازنشسته افزود که در نشست مسکو بار دیگر بر تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت اقشار مختلف، به ویژه زنان و نمایندگان گروه‌های قومی تاکید شد؛ موضوعی که طالبان نسبت به آن حساس است و آن را دخالت در امور داخلی خود می‌داند.

موسوی در پایان تاکید کرد: «هیچ‌یک از کشورهای حاضر در فرمت مسکو یا سایر فرمت‌ها، مسائل و چالش‌هایی که ما با افغانستان به‌عنوان یک کشور همسایه داریم، ندارند.»

او اضافه کرد: «افغانستان همسایه ما است و لازم است تمام تصمیمات مربوط به افغانستان در چارچوب سیاست‌های همسایگی اتخاذ شود.»

این درحالی است که نمایندگان کشورها در پایان نشست فارمت مسکو در بیانیه‌ای به شدت از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کردند.

آنها از حضور گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواستند که با این گروه‌ها مقابله کنند.

همچنین در این نشست از طالبان خواسته شد که حکومتی متعادل و فراگیر تشکیل دهد.

این نشست همچنین مخالفت خود را با ایجاد پایگاه‌های کشورهای ثالث در خاک افغانستان و کشورهای هم‌مرز اعلام کرد و آن را مخل امنیت، صلح و ثبات منطقه‌ای دانست.

در بیانیه توضیح بیشتری درباره پایگاه‌ها ارائه نشده است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37057

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *