پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف نشست کمک‌دهندگان به افغانستان روز پنجشنبه ۱۲ مهر ماه به میزبانی سازمان ملل در دبی آغاز شد. در این نشست، نهادهای داخلی و بین‌المللی و نمایندگی‌های سیاسی کشورها به بررسی کمک به افغانستان تحت کنترل طالبان پرداختند که با بحران شدید انسانی روبرو است.

شرکت‌کنندگان درباره نحوه ارائه کمک‌ها به افغانستان بحث و تبادل نظر کرده و بر تعهد خود به تداوم حمایت‌های بشردوستانه از مردم افغانستان تأکید کردند.

شرکت‌کنندگان سازوکارهای نظارتی را بازبینی کرده و بر ضرورت شفافیت در ارائه کمک‌ها تأکید کردند.

آن‌ها همچان ابراز داشتند که افغانستان همچنان در مرکز استراتژی سازمان‌ها و کشورهای کمک‌کننده قرار دارد.

با این حال، شرکت‌کنندگان بر این نکته تاکید کرده اند که «مسئولیت همه ذینفعان است تا شرایطی فراهم شود که افغان‌ها بتوانند به جای وابستگی مداوم به کمک‌های بین‌المللی، از طریق اشتغال زندگی خود را تأمین کنند.»

براساس گزارش سازمان ملل متحد، افغانستان با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی مواجه است. دست‌کم ۲۳ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد کاهش این کمک‌ها وجود دارد.

برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که طالبان ممکن است از کمک‌های بشردوستانه سوءاستفاده کنند.
کرن دکر، کاردار سفارت امریکا در افغانستان که در نشست کمک‌دهندگان برای افغانستان حضور داشت، به رسانه‌ها گفته است از زمان بازگشت طالبان ایالات متحده ۲.۳ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارائه کرده است.

این درحالی است که گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان امریکا در حال تهیه لایحه جدیدی هستند که در آن، بخاطر نگرانی از استفاده طالبان از کمک‌ها، خواستار توقف کمک‌های مالی به افغانستان شده اند.

جاش برچین که یکی از هفت تهیه‌کننده این لایحه است به رسانه ها گفته است «خروج از افغانستان در دوره بایدن، این کشور را به چنگ طالبان انداخت و اکنون معلوم شده‌است که طالبان از دلارهای مالیات دهندگان ما استفاده سو می‌کند.

او افزود: «با این لایحه می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که دیگر از مالیات ما در افغانستان تحت کنترل طالبان استفاده غیرمسئولانه نمی‌شود.
لایحه جدید در صورت تبدیل شدن به قانون، نهادهای حکومت فدرال امریکا را از دادن هرگونه کمک نقدی مستقیم به افغانستان و سازمان ملل متحد برای کمک به این کشور منع می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36628

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *