پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، اکسپرس تربیون در تحلیلی که به تازگی منتشر کرده، آورده است که پس از خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان در آگوست 2021، پویایی های ژئوپلتیکی و امنیتی منطقه دچار تحول شده است.

تسلط سریع طالبان بر کابل نه تنها پایان مداخله دو دهه ای ایالات متحده بود، بلکه درها را به روی پیچیدگی های جدید در روابط داخلی و خارجی افغانستان به ویژه در مورد اقدامات ضدتروریسم باز کرده است.

دراین تحلیل در مورد روابط طالبان و آمریکا آمده است که از زمان خروج آمریکا از افغانستان، واشنگتن موضع محتاطانه ای در قبال دولت تحت رهبری طالبان اتخاذ کرده است.

در این تحلیل استدلال شده است که تعاملات دیپلماتیک حداقل بوده و آمریکا تاکید کرده است که به رسمیت شناختن طالبان منوط به اقدامات آنها به ویژه در مورد حقوق بشر و مسائل ضدتروریسم است.

این تحلیل در ادامه پیرامون روابط طالبان و القاعده نوشته است که این دو روابط دیرینه ای دارند که به دهه 1990 باز می گردد.

علیرغم مداخله ایالات متحده پس از 11 سپتامبر، که تا حد زیادی توانایی های عملیاتی القاعده را در منطقه از بین برد، بقایای این گروه اغلب تحت حمایت طالبان زنده ماندند.

به طوری که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در ژوئیه 2022 در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد که نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد پناه دادن طالبان به تروریست‌های سرشناس ایجاد کرد. حضور ظواهری در پایتخت افغانستان حاکی از آن بود که طالبان نتوانسته اند به تعهد خود برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه رهبران تروریست ها عمل کنند.

با وجود این، اعتقاد بر این است که نفوذ القاعده در افغانستان کاهش یافته است. این گروه عمدتاً بر تحکیم حضور خود در مناطق دیگر مانند شبه جزیره عربستان و شمال آفریقا متمرکز شده است. با این وجود، ادامه حیات القاعده در افغانستان، حتی در یک ظرفیت محدود، چالشی مهم برای آرزوهای طالبان برای به رسمیت شناختن بین المللی است.

در نهایت تحلیل می افزاید که جامعه بین المللی به ویژه آمریکا، در مورد چگونگی تعامل با طالبان و مقابله با تهدیدات دائمی تروریستی ناشی از افغانستان، با انتخاب های سختی مواجه است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36586

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *