پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، افغانستان کشوری با تولید محصولات کشاورزی طبیعی و باکیفیت است و کشورهای همسایه از جمله چین و ایران بازار خوبی برای مصرف میوه‌ها و محصولات زراعتی افغانستان به شمار می‌روند.

بر همین اساس، طی ماه‌های گذشته عطاءالله‌ عمری، سرپرست وزارت زراعت و آبیاری حکومت طالبان، با شماری از تاجران چینی دیدار و مذاکراتی با محوریت بازار میوه‌های افغانستان داشتند. در این دیدار، تاجران چینی نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش زراعت، داروسازی و کود شیمیایی در افغانستان رغبت نشان دادند و خواستار همکاری بودند.

تاجران چینی خواستار ۵هزار هکتار زمین و فراهم‌سازی تسهیلات برای انتقال وسایل و دستگاه‌ها در گذرگاه‌ها شدند تا با آن در بخش زراعت کار و سرمایه‌گذاری کنند.

در راستای صادرات محصولات کشاورزی افغانستان، موانع بسیاری برای تاجران وجود دارد. حکومت طالبان نیز برای توسعه صادرات محصولات زراعی تمایل زیادی دارد. به همین دلیل، سرپرست وزارت زراعت و آبیاری حکومت طالبان نسبت به رفع موانع تاجران و سرمایه‌گذاران تاکیدات ویژه‌ای دارد و می‌گوید: تاجران و سرمایه‌گذاران خصوصی در رشد اقتصاد کشور جایگاه ویژه‌ای دارند. چالش‌های موجود سد راه تاجران در فصل برداشت محصولات کشاورزی باید حل شود.

رسانه‌های محلی افغانستان در سال 2021 میلادی اعلام کردند که صادرات میوه خشک افغانستان افزایش چشمگیری داشته و به ارزش بیش‌از ۴۵۰ میلیون دلار میوه خشک در سال 2021 به کشورهای دیگر صادر شده است.

نکته حائز اهمیت اینجاست که عده زیادی از تاجران افغان قرارداد خود را به دلیل افزایش تعرفه‌های گمرکی لغو کردند. خانجان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در همین راستا می‌گوید که به دلیل افزایش تعرفه‌های گمرکی، تاجران افغان نمی‌توانند کالاهای خود را در بازار کشورهای دیگر عرضه کنند.

با توجه به موارد ذکر شده، صادرات محصولات کشاورزی و میوه‌جات کشور افغانستان به کشورهای دیگر می‌تواند کمک بزرگی به توسعه و رشد اقتصادی این کشور داشته باشد. بر همین اساس، انتظار می‌رود مسئولان حکومت طالبان نسبت به رفع موانع موجود تاجران داخلی و خارجی گام‌های جدی را در دستور کار داشته باشند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36548

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *