پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افزایش حملات تروریستی در پاکستان

به گزارش ایراف، روزنامه پاکستانی دان در گزارشی که به تازگی منتشر کرده آورده است که درحالی که حملات شبه نظامیان در ماه سپتامبر هفت درصد کاهش یافته اما سه ماهه سوم سال 2024 شاهد افزایش شدید تلفات با افزایش90 درصدی خشونت بوده است.

این روزنامه نوشته است که براساس گزارش ماهانه موسسه مطالعاتی درگیری و امنیت پاکستان وضعیت امنیتی پاکستان در ماه سپتامبر نسبت به اوت بهبود نسبی داشته است. این گزارش حاکی از کاهش هفت درصدی حملات شبه نظامیان و کاهش قابل توجه 56 درصدی در تلفات است.

براساس آمارهای این پایگاه، ستیزه جویان در ماه سپتامبر امسال 77 حمله را در سراسر کشور انجام دادند که منجر به کشته شدن 77 نفر شد. این افراد شامل 38 پرسنل امنیتی، 32 غیرنظامی و 16 ستیزه جو بودند. علاوه براین 132 نفر ازجمله 78 غیرنظامی و 54 پرسنل امنیتی زخمی شدند.

در مقابل، نیروهای امنیتی پاکستانی حمله 34 ستیزه جو را خنثی و 16 تن دیگر را دستگیر کردند.

در این گزارش آمده است که خیبرپختونخواه شاهد 21 حمله بود که جان 17 نفر را گرفت و 9 نفر را مجروح کرد. این درحالی است که در ماه اوت الگوی خشونت تا حد زیادی در این منطقه ثابت ماند.

بلوچستان پس از افزایش در ماه اوت شاهد کاهش قابل توجهی در فعالیت های ستیزه جویانه بوده است. در ماه سپتامبر این ایالت شاهد 27 حمله بود که منجر به کشته شدن 22 نفر و زخمی شدن 48 نفر شد. این نشان دهنده کاهش قابل توجهی از 43 حمله، 125 کشته و 77 جراحت ثبت شده در ماه اوت بود.

پیشنهاد:   کشته شدن حدود ۲۵۰ نظامی پاکستانی در حملات تی‌تی‌پی در یک‌ماه

در مناطقی دیگری چون پنجاب در این گزارش آمده است که ازنظر حملات هرچند ساکت تر بوده است و تنها سه حادثه گزارش شده است، با تهدیدهای فزاینده ای از سوی ستیزه جویان مواجه شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در سه ماهه سوم سال 2024 با افزایش 90 درصدی خشونت، شاهد افزایش شدید تلفات خشونت های تروریستی و مبارزات ضدتروریسم بودیم.

در مجموع 722 نفر از جمله غیرنظامیان، پرسنل امنیتی و قانون شکنان کشته شدند، در حالی که 615 نفر دیگر در 328 حادثه ثبت شده در دوره مورد بررسی زخمی شدند.

نزدیک به 97 درصد از این تلفات در خیبر پختونخوا و بلوچستان رخ داده است که بالاترین درصد در یک دهه گذشته است و بیش از 92 درصد از این حملات تروریستی و عملیات نیروهای امنیتی در همین استان ها ثبت شده است.

مجموع تلفات سه چهارم سال جاری اکنون از کل مرگ و میر ثبت شده در کل سال 2023 فراتر رفته است. تعداد تلفات در سه فصل اول به حداقل 1534 نفر رسید در حالی که این رقم در سال 2023 به 1523 رسید.

در ادامه این گزارش آمده است که به دلیل افزایش این ناامنی مردم معترض و اعتماد عمومی نسبت به پلیس کاهش یافته است.

در همین رابطه گزارش نوشته است که این امر همواره اقتدار دولتی را از بین برده و فاصله بین مردم و دستگاه امنیتی را بیشتر کرده است.

در همین حال، گروه های تروریستی به سازماندهی مجدد و تقویت صفوف خود ادامه می دهند. گزارش‌های تایید نشده نشان می‌دهد که تعداد گروه‌های شبه‌نظامی همسو با تحریک طالبان پاکستان (TTP) به 60 نفر افزایش یافته است که آخرین آنها اعضای گروه نعیم بخاری از لشکر جنگوی مستقر در کراچی هستند.

پیشنهاد:   شهادت سید حسن نصرالله؛ چهره ها و شخصیت های افغان جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

در حالی که پنجاب و سند شاهد کاهش حملات و تلفات بودند، خشونت در خیبر پختونخوا و بلوچستان به طور چشمگیری افزایش یافت و به ترتیب 77 درصد و 159 درصد افزایش خشونت را ثبت کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36498

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *