پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

اشتغال زنان در افغانستان

به گزارش ایراف، در اطلاعیه سازمان همکاری های اسلامی آمده است که این توافقنامه روز دوشنبه در کابل امضا شده است. سازمان همکاری اسلامی گفته است که بر اساس این توافقنامه، پروژه‌های مختلف معیشتی برای توانمندسازی زنان افغانستان از سوی دفتر این نهاد در کابل و با سرمایه گذاری دولت اندونزی در مناطق شهری و روستایی افغانستان راه اندازی خواهد شد.

این گزارش حاکی است یکسال بعد از ورود طالبان به افغانستان سازمان بین المللی کار وضعیت اشتغال زنان را در افغانستان نگران کننده عنوان کرده و از کاهش شغل بانوان در افغانستان خبر داده اند.

” همانطور که ملاحظه می شود، متاسفانه زنان افغانستان و زنان شاغل در افغانستان، بیشتر تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار گرفته و سطح اشتغال آنها بیشتر کاهش پیدا کرده است. به طوریکه اشتغال زنان به محض ورود طالبان 25 درصد و اشتغال مردان نیز 7 درصد کم شده است.

طالبان به محض در دست گرفتن قدرت در کشور افغانستان بخش نامه های متعددی صادر کرد که منجر به بیکاری شدید زن ها در افغانستان شد تا جایی که حتی کارمندان خانم در بخش سلامت و بهداشت و درمان نیز با چالش مواجه شدند.

مسئولان سازمان های بین المللی بارها این موضوع را مطرح کرده اند که اگر افغانستان می خواهد توسعه پیدا کند باید فکر جدی برای ایجاد اشتغال خانم ها کند.

در همین رابطه رافائلا یودیس نماینده اتحادیه اروپا در کابل در شبه ایکس گفته است که تنوع بخشیدن به بازار، تقویت نو آوری و اقتصاد محلی برای اشتغال زنان با توجه به رفاه درازمدت، باعث بهبود و کاهش وابستگی بانوان خواهد شد.

پیشنهاد:   دوحه ۳ | سهیل شاهین: مشکلات افغانستان با گفت‌وگو حل شود نه با جنگ، فشار و تحریم

خانم یودیس در پیام ویدیویی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد را باز پخش کرده که در آن زنی می گوید، با گرفتن وام توانسته است تجارت شخصی اش را بهبود بخشد.

این موضوع موجب شده است تا نهادهای بین المللی به سمت کمک های ویژه ای برای اشتغال زنان در افغانستان حرکت کنند و مذاکرات جدی را با مقامات حکومت طالبان داشته باشند. به همین دلیل اخیرا سازمان همکاری اسلامی مذاکرات جدی را برای اشتغال زنان در افغانستان داشته است.

به همین دلیل در اطلاعیه این سازمان آمده است که توافق نامه ای روز دوشنبه در کابل به منظور ایجاد اشتغال برای خانم ها امضا شده است. سازمان همکاری اسلامی گفته است که بر اساس این توافقنامه، پروژه‌های مختلف معیشتی برای توانمندسازی زنان افغانستان از سوی دفتر این نهاد در کابل و با سرمایه گذاری دولت اندونزی در مناطق شهری و روستایی افغانستان راه اندازی خواهد شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36453

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *