پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، مارک روته، نخست وزیر سابق هلند قرار است از امروز اول اکتبر، ریاست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برعهده بگیرد.

این مرد 57 ساله، جانشین ینس استولتنبرگ می شود که یک دهه ریاست این سازمان را با حوادثی چون جنگ اوکراین، قدرت رو به رشد چین برعهده داشت.

با انتخاب روته به عنوان متحد سرسخت آمریکا و حامی جدی اوکراین، 32 کشور ناتو رهبری را انتخاب کرده اند که انتظار می رود همچنان به حمایت از کیف و تلاش برای تقویت ائتلاف ضد روسیه ادامه دهند.

خبرگزاری رویترز در رابطه به انتخاب او نوشته است که چالش های فراوانی برای روته وجود دارد. ازجمله بازگشت احتمالی دونالد ترامپ بدبین به ناتو به قدرت در آمریکا.

گفته می شود مقامات و دیپلمات های ناتو از روته انتظار دارند که اولویت های استولتنبرگ را حفظ کند. مانند: حمایت از کیف، تشویق کشورهای ناتو برای هزینه های بیشتر در دفاع و درگیر نگه داشتن اروپا در امنیت آمریکا.

پس از حمله آمریکا به افغانستان، نیروهای ناتو نیز با هدف حمایت از جنگ علیه تروریسم وارد افغانستان شد. این سازمان در سال 2003 کنترل نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان تحت نام آیساف را برعهده گرفت به عنوان یکی از نیروهای عمده برای دو دهه در افغانستان ماند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36411

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *