پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

نظرات آصف درانی درمورد افغانستان و طالبان

به گزارش ایراف، آصف علی خان درانی در پاسخ به این سوال که چرا پس از روی کار آمدن طالبان درگیری‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان افزایش یافته است، گفت: من این چنین فکر نمی‌کنم. مرزهای دو کشور به صورت ویژه‌ای معین و تعریف شده اند؛ نه طالبان بدون اجازه پاکستان به خاک ما ورود می کند و نه ما بدون اجازه طالبان وارد مرزهای این کشور می‌شویم. پس از این لحاظ تنشی وجود ندارد؛ اما نگرانی هایی در مورد حضور تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در افغانستان وجود دارد؛ در واقع اعضای تی تی پی در افغانستان پناهنده هستند؛ وقتی که طالبان قدرت را به دست گرفت، افراد خود را از زندان آزاد کرد و طبعا افراد گروه تی تی پی هم جزو زندانیان آزاد شده بودند که تقریبا نزدیک به پنج الی شش هزار نفر هستند وخانواده آنها نیز به همراشان در همان افغانستان زندگی می‌کنند که تقریبا به هفتاد هزار نفر می رسند.

وی افزود: حال افراد تی تی پی به صورت مخفیانه وارد پاکستان می شوند و حملاتی انجام می دهند و در این حملات طالبان افغانستان هم حضور دارند و در واقع در حملات آنها افرادی که هویت افغانستانی دارند، هم حضور دارند؛ این یک منبع نگرانی برای دولت پاکستان است و در این راستا مذکراتی را هم با طالبان انجام داده‌ایم و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

 نماینده سابق پاکستان در امور افغانستان در پاسخ به اینکه آیا طرفین اقداماتی را برای کاهش و یا ریشه کن کردن این تنش ها انجام داده اند، گفت: در این زمینه مذاکراتی بین دولت پاکستان و طالبان افغانستان در حال انجام است و خب مشخص است که این فرآیندی است که خیلی نمی توان آن را به صورت عمومی بیان کرد. اما، ما در این مذکرات مطالبات برحق خود را اعلام می کنیم و مطالبه اصلی ما کنترل تحریک تی تی پی است.

پیشنهاد:   سفر هیات پاکستانی به کابل بدون حل مسائل مهم تجاری

سفیر سابق پاکستان در ایران در ادامه گفت که علاوه بر تی تی پی نگرانی دیگر اسلام آباد حضور داعش در افغانستان است که حضور فعالی هم دارد. افزون بر این چینی ها هم نگران حضور گروه ترویستی جنبش ترکستان شرقی در افغانستان هستند و حتی ازبکستان و تاجیکستان هم در مورد حضور و فعالیت این تروریست‌ها در افغانستان نگران هستند. علاوه بر این برخی دیگر گروه های تروریستی بلوچ هستند که به افغانستان پناه برده اند و در واقع  همه اینها مسائلی هستند که اسلام آباد و طالبان در حال مذکرات برای برطرف کردن آنهاست.

 وی در پاسخ به این سوال که این تنش ها چه اثراتی بر ثبات منطقه دارد گفت: همانطور که در ابتدا گفتم هیچ مسئله جدی بین افغانستان و پاکستان وجود ندارد. اما باید گفت که نگرانی هایی وجود دارد و ما بارها به طالبان هم یاد آوری کرده ایم که اکنون شما اپوزیسیون نیستید بلکه زمام حکومت سرپرست را در دست دارید، پس باید در قبال وظایف خود مسئولیت پذیر باشید و این نصحیتی است که دیگر همسایگان افغانستان نیز به طالبان می کنند؛ بنابراین باید دید که طالبان برای برقراری روابط حسنه با کشورهای همسایه چه اقداماتی انجام خواهد داد.

لازم به است که درگیری های مرزی بین نیروهای مسلح افغانستان و پاکستان مسبوق به سابقه است و از سال 1949 تا به اکنون جسته و گریخته ادامه دارد. اما این درگیری ها در سه سال گذشته به یکی از مناقشات مهم روابط دو کشور تبدیل شده است و با وجود تداوم آن، تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای حل این مسئله صورت نگرفته است. با این حال، چالش‌های دیگری همچون فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستانی به تنش‌های میان دو کشور دامن زده است.

پیشنهاد:   رایزنی نمایندگان پاکستان و دانمارک درباره مشکلات مهاجرین افغان

به گفته منابع محلی در ننگرهار در تازه ترین درگیری ها در مرز «گوسری» شهرستان «گوشته» واقع در ولایت ننگرهار افغانستان، دو نیروی طالبان کشته و سه نفر  زخمی شده اند.

افزون بر این، 28 شهریور ماه نیز در مرز «کُرم» واقع در شمال غرب پاکستان درگیری مرزی صورت گرفت و پاکستان مدعی شد که تلفات سنگینی به طالبان افغانستان وارد کرده است. همچنین بیستم شهریور ماه نیز پس از سه روز درگیری شدید در مرزهای دو کشور، منابع امنیتی در پاکستان مدعی شدند که دست‌ کم ۱۶ نفر از نیروهای طالبان افغانستان کشته و ۲۶ نفر دیگر زخمی شدند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36380

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *