کشت چغندر در افغانستان

به گزارش ایراف، کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است. این نوع کشت، موضوعی است که طی چند سال اخیر در کشورمان مطرح شده و اکنون اهمیت آن با توجه به وقوع خشکسالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تأثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان است.

چرا کشت فراسرزمینی برای ایران مهم است؟

در این راستا، چند سالی است که بحث کشت فراسرزمینی در کشور ما مطرح شده و حالا با توجه به وقوع خشکسالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تأثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان شده است.

از دیرباز یکی از آرزوها خودکفایی کشور در تولید محصولات راهبردی کشاورزی مثل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی بوده است، اتفاقی که نیازمند منابع آبی در استان‌های مختلف است اما به دلیل خشکسالی‌های پی در پی این سال‌ها و کمبود منابع آبی در بسیاری از استان‌ها مدت زمانی است که محقق نشده و همین موضوع باعث شده از طرحی به نام کشت فرا سرزمینی یاد شود.

براین اساس، کشت فرا سرزمینی با توجه به کمبود منابع آبی در ایران، محدودیت در فعالیت‌های بخش کشاورزی و جلوگیری از بروز مشکلات جدی در پایداری امنیت غذایی در کشور مورد توجه وزارت کشاورزی و دولت قرار گرفته است.

مزایای کشت فرا سرزمینی

بنا به گفته کارشناسان، اولین و مهم‌ترین مزیت کشت فرا سرزمینی جلوگیری از هدررفت آب است، با توجه به شدت بحران آب در کشور باید در جهت بهره‌وری کشاورزی موجود و استفاده از روش‌های آبیاری و کاشت، داشت و برداشت نوین و کاشت محصولات آب بر در سایر کشورها و ایجاد کشت فرا سرزمینی گام برداشت.

پیشنهاد:   گزارش‌ها از افزایش کشت خشخاش در شهرستان‌های ولایت بلخ

مزیت دوم این طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد آرامش از تأمین امنیت غذایی است، طبق آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی، اکنون ۹۰ درصد از محصولات روغنی و بخش قابل توجهی از برنج مصرفی کشور وارداتی است.

با به‌کارگیری اراضی کشاورزی خارج از کشور، استراحت زمین‌های داخلی تضمین باعث می‌شود زمین‌های کشاورزی آب‌وخاک خود را ترمیم کنند و علاوه بر آن، بخش بزرگی از نیازمان به محصولات کشاورزی تأمین می‌شود به همین دلیل ایرادی ندارد که محصولات راهبردی مثل گندم، خوراک دام و دانه‌های روغنی به‌وسیله کشاورزان ایرانی در خارج از مرزهای کشور کشت و تولید و برای تأمین نیازهای داخلی استفاده شود.

ضمن این که تبدیل فناوری و دانش به محصول، یکی دیگر از مزایای کشت فرا سرزمینی به شمار می‌رود.

به گزارش ایراف، کشت فراسرزمینی، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند که از این‌رو، کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با
اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند و ایران به عنوان یک کشور پیشتاز برای همکاری با افغانستان در زمینه کشت فراسرزمینی است.

کشت چغندر در افغانستان

رسانه‌های ایرانی سال گذشته از کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان خبر دادند و اعلام کردند در تلاش هستند که با کشور افغانستان قرارداد توسعه کشت فراسرزمینی برای محصول چغندرقند داشته باشند تا در کشور آن‌ها و چه با استفاده از کشاورزان افغانستانی و یا کشاورزان خراسان جنوبی، محصول چغندرقند کشت و به ایران نیز صادر شود.

در همین راستا رسانه‌های ایرانی اخیرااز افتتاح کارخانه قند قهستان خراسان جنوبی پس‌از چندین سال تعطیلی به همت رییس جمهوری شهید دولت سیزدهم خبر دادند که این مساله زمینه توسعه صادرات قند را افزایش می‌دهد.

پیشنهاد:   افزایش محصولات گندم در افغانستان با وجود خسارات سیلاب‌ها

مهدی جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان، می‌گوید: برای افزایش تولید این محصول، طی مذاکراتی با کشور افغانستان مقرر شد با وجود کم آبی استان، کشت فرا سرزمینی چغندر قند برای رونق کارخانه در دستور کار قرار دارد.

براساس این گزارش، از سوی دیگر کشت فراسرزمینی بازار کشاورزی افغانستان را نصیب ایران می‌کند و با توجه به مزیت همسایگی، بازار کشاورزی افغانستان را با صادرات بهینه برای ایران سودآوری داشته باشد. البته کشاورزی در افغانستان سنتی است و اگر ایران پروژه‌ای مشترک با افغانستان را آغاز کند بدون شک دو کشور سود خواهند کرد و از جهت دیگر، کشاورزی سنتی افغانستان ارتقا پیدا می‌کند.

کشت فراسرزمینی در افغانستان موضوع جدیدی نیست و آغاز به کار کشت فراسرزمینی در این کشور به 6 سال گذشته بازمی‌گردد؛ به عبارت دیگر، پیش از توافق‌ با حاکمان جدید این کشور، ایران در افغانستان کشت فراسرزمینی را آغاز کرده بود.

اقلیم افغانستان کشور برای کشاورزی مساعد است و چغندرقند یکی از محصولاتی به شمار می‌رود که در این کشور کشت می‌شود و می‌توان با کشت این محصول نیازهای وارداتی کارخانه‌های قند و شکر در شرق کشور را تامین ‌کرد و کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول توسط یک کشور در سایر کشورها و واردات آن به کشور مبدا هست.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36339

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *